punto_vert.gif (43 byte)
Československý Saxo Club (CZ+SK) ~ Zobrazit téma - Odvzdušnění
 
Autor Zpráva

<  Servis  ~  Odvzdušnění

qaker
Zaslal: so srpen 24, 2013 2:57 pm Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 07. 10. 2011 Příspěvky: 208 Bydliště: Litvínov
V Last shoust jsem četl dotaz, tak odpovím i tady. Třeba to někomu pomůže. Mám ale 1.1 Mk 2, ale snad je to obdobné i u jiných


Bráno zepředu od masky
Čudl na chladiči vpravo nahoře Další je z boku vstupu z chladiče do motoru ( mosazný imbusový nebo torx šroub) a jeden z pohledu zepředu na motor asi 15 cm od matice držáku tlumiče na levé straně na kolínku topení ( černá plastová vroubkovaná matička na šroubování rukou). Nastartuj a nech běhat s otevřeným víčkem. já začal od zadu od tý plastový a pak i tu mostaznou prostě tak dlouho, dokud šel vzduch a ne kapalina a párkrát z opakoval. ta plastová bacha aby ti nevylítla. mě tak utekla půlka kapaliny a málem jsem se opařil. Ten čudl vpravo nahoře na chladiči jsem nepoužil. a dolívej ale nepřelívej.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
josh
Zaslal: čt květen 12, 2016 2:53 pm Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Mne to v okruhu v poslednej dobe trochu bublalo, chcel som tiež len povoliť ten ventilkový klobúk, samozrejme pri miernych potočeniach najprv nič ani nesyčalo (vzduch) ani netieklo, až v jednom okamihu vyletel a vystrekol aj kvapalinu - a to aj po ca 2-3 minútovej jazde a po ca 6 minútach chladnutia. Takže teraz tam je vzduchu ešte viac.

Keď som len prilieval vodu za studena, tak z toho otvoreného odvzdušňováka nič nevytieklo, ale nádržka už bola cez max. Takže nastudeno nenastalo žiadne odvzdušnenie [Haynes str. 44 ods. 23]. Dá sa teda len doliať voda pre účely odvzdušnenia (aby z neho vytlačila vzduch), alebo zrejme treba absolvovať celý proces ako pri výmene - aj s predlžovacou násadou na plniace hrdlo a mierne zahriatym motorom?

V podstate som si chcel spraviť skúšku ako sa odvzdušňuje, keď zakrátko aj tak potrebujem vymeniť celú náplň. Akurát že aj v haynese je to divne napísané postupnosťou, zhruba takto:
Všetky odvzdušňováky otvorené a zatvárať najnižší postupe zdola nahor a) na chladiči b) na telese termostatu c) na hadici kúrenia

Mne to tiež logicky vychádzalo ako písal qaker, tak som najprv skúsil odvzdušňovať len cez ten prvý plastový.

Pokial ide o druhý, zbadal som že zruční platení servisáci mi v minulosti vymenili ten imbus/torx odvzdušňovák na termostate za obyčajnú 6-hrannú skrutku (také sú tam všetky) takže nemám istotu, ktorý treba povoliť - hodil by som sem prípadne neskôr fotku.

Vyzerá to dosť na sajrajt robotu, pôvodne som si to chcel odskúšať len s výmenou čistej vody na pár dní (aby sa vyplavili usadeniny, nikdy mi to prečistenie pred výmenou nespravili poriadne) a až potom naostro so zmesou G11, ale teraz neviem či má zmysel sa do toho púšťať sám.


Naposledy upravil josh dne so květen 14, 2016 10:45 am, celkově upraveno 1 krát

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
Iceman
Zaslal: pá květen 13, 2016 8:34 am Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 17. 01. 2011 Příspěvky: 321 Bydliště: Košice
odvzdusnoval som asi trikrát, vzdy za studena a nikdy nebol problem Wink auto chladi, kuri, nebuble

najvyssi bod je ventil na kureni, najnizsi na chladici.

moj postup: plastova flasa, odrezat spodok, hrdlo obalit paskou aby pekne sadlo na hrdlo nalievacej nadobky na chladici - proste aby to tesnilo. lejes vodu tak aby sa zahltila cela flasa aby to tlacilo vzduch von, je dobre udrziavat hladinu co najvyssie. zaplni sa chladic zacne tiect voda z odvzdusnovaku zavries ho a stale lejes lejes a sledujes hladinu, zacne tiect od termostatu, zavries a stale lejes lejes az zacne tiect aj z ventilu na kureni zavries aj ten.. hotovo Very Happy takto som to robil stale ked som menil kvapalinu a nikdy som nemal problem.

_________________
Saxo VTS 16V,
ex - C3 1.6 16V,
Audi A3 Sportback 1.2 TFSI, DSG
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ
josh
Zaslal: pá květen 13, 2016 10:37 am Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Takže si to vybavil len za studena s vypnutým motorom, a postupnosť zatvárania otvorených ventilov si mal od najvyššieho po najnižší (1 chladič/ 2 termostat/ 3 pri kúrení)? To znie ideálne, no asi to vyjde len pri celkovej výmene kvapaliny .

Teraz som chcel na pár dní správne doplniť neplánovane odstreknuté cca 2 deci (zvýšilo sa potom bublanie), ktoré som naspäť síce dolial, ale vzduch von z toho jedného otvoreného najnižšieho ventilu nedostal.
Aby som jazdil bez rizika prehriatia motora, no tým že maximálne idem najviac po meste vzdialenosť 10-15 km, tak to by sa snáď dalo prežiť, asi sa mi to nezavzdušnilo tak nebezpečne, ako keď sa vymieňa celá 6l náplň, hoci je prelievanie dosť počuť.

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
EiFFeL
Zaslal: pá květen 13, 2016 11:45 am Odpovědět s citátem
FATAL ERROR:MARTANC Založen: 09. 12. 2005 Příspěvky: 5780 Bydliště: Vranovská Ves
nejlíp to má řešený nafta, ta se vybublá sama bez žadnýho šaškování s odvzdusnovanim... ja to prestavel i na svuj 16v motor...

jinak to ze se ti nedari odvzdusnit muze byt taky tim, ze chladic je po X letech proste zarostlej a voda neprotika tak rychle...

_________________
ex Saxo 1.5D,
ex Saxo VTS 1.6 16V
ex Berlingo 1.9D
actual Peugeot 106 XSi
actual Peugeot 607 2.2HDi
actual Renault Master 2.5DCi
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ
lazik
Zaslal: pá květen 13, 2016 11:52 am Odpovědět s citátem
MELHUBA KLUBU Založen: 13. 05. 2009 Příspěvky: 689 Bydliště: Ostrava/Brno
No mně to z toho jednoho odvzdušňováku teklo až když jsem přidal plyn

_________________
VTS 1.6i 16v rv 98
http://lazarracing.webnode.cz
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky ICQ
josh
Zaslal: pá květen 13, 2016 1:34 pm Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Chladič som už menil za nový pred 4 rokmi, tak snáď je v poriadku, akurát mierny prúser je že som si ešte do tohto týždňa myslel, že to boli len 3 roky, a odvtedy nebola menená kvapalina, tak či nestihol znútra zas začať hrdzavieť.

Postupnosť zatvárania ventilov je dôležitá? Každý ju píše inak. Zdola, zhora, od kúrenia, od chladiča...

Tiež sa obávam, že mi začne reálne odvzušňovať až pri nejakom zahriatí (motor, kvapalina) tak dúfam že mi nevyletí gejzír horúcej vody z toho ventilu pri kúrení aj tretíraz Confused Tiež si asi musím dať pozor aj na stredný pri povolovaní (neviem odhadnúť kedy ho kto vymenil za skrutku), vraj sa to dokáže urvať.

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
EiFFeL
Zaslal: pá květen 13, 2016 2:07 pm Odpovědět s citátem
FATAL ERROR:MARTANC Založen: 09. 12. 2005 Příspěvky: 5780 Bydliště: Vranovská Ves
a pokud ti to takhle tlačí vodu ven - nemáš ruplý těsnění pod hlavou?

_________________
ex Saxo 1.5D,
ex Saxo VTS 1.6 16V
ex Berlingo 1.9D
actual Peugeot 106 XSi
actual Peugeot 607 2.2HDi
actual Renault Master 2.5DCi
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu ICQ
dyk77
Zaslal: pá květen 13, 2016 2:29 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 24. 05. 2005 Příspěvky: 1511 Bydliště: Most
Postup s flaškou jak popisuje Iceman jsem tu zveřejňoval už před X lety, a přikláním se k tomuto řešení i dnes. V podstatě jde o princip odvzdušnění, který používá i autorizovaný servis.
Jak zde bylo výše popsáno, ideálně nasadit flašku, která bude převyšovat svým dnem nejvyšší bod chladicího okruhu, otevřít všechny 3 odvzdušňovací ventily ( chladič, termostat, kolínko k topení ) a za studena pomalu dolévat a postupně jak stoupá hladina, ventily uzavírat.
Pak je nutné kapalinu z flašky odsát a upravit v nádobce hladinu na rysku MAX, následně flašku sejmu, nasadím víčko a nechám auto ohřát do naběhnutí ventilátoru. Hlídám hladinu kapaliny, aby nepadla pod MIN. Pak se zvýšenými otáčkami cca 3000rpm , ještě jednou krátce povolím a zase dotáhnu všechny 3 odvzdušňovací ventily, abych se zbavil zbytku vzduchu.
HOTOVO.




_________________
Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE***

Spotřeba CITROEN SAXO
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
josh
Zaslal: pá květen 13, 2016 3:25 pm Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Tej kompletnej výmene s odvzdušnením, kedy sa po vypustení starej kvapaliny dolieva nová (cez nadstavec) + ako sa postupne uzatvárajú odvzduš. ventily ako-tak rozumiem (až na postupné poradie ich zavierania...). Za tie foto dík, včera som ich vyhladal aj v staršom vlákne.

No keď chcem len dodatočne odvzdušniť náplň, ktorú trocha počuť prelievať (trebárs v tom mojom prípade, keď je náplň stále ešte medzi min a max hodnotou, kedy som dolial len 1,5 - 2 chýbajúcich deci); Vtedy to ide ako odvzdušniť - po miernom zahriatí motora s jedným otvoreným ventilom, a to na chladiči (alebo len stredným, alebo len najnižším)?

Tesnenie pod hlavou by malo byť OK, olej nekvapká ani na zem ani do náplne chladiča, ono to odstreklo kvôli tomu, že som otváral jeden spomínaný odzdušňovák, ktorý "ustrelil" - okruh bol po krátkej jazde natlakovaný a kvapalina horúca, a na prvýraz som netušil, že ten ventil je len tak obyčajne vyriešený, dúfal som že "odvzdušňovací ventil" má pri povolení aj trocha premyslenú funkciu vypustenia pary (+- štýl ventilu na tlakovom hrnci), nielen že sa úplne odmontuje ako od pneumatiky = tu pod tlakom odletí (A: zavretý, B: otvorený, a nič medzi tým).

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
dyk77
Zaslal: pá květen 13, 2016 5:15 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 24. 05. 2005 Příspěvky: 1511 Bydliště: Most
Bubliny stoupají nahoru, tak začínám odvzdušňovat odspodu.
Když se podíváš, tak nejníže je ventil na chladiči, výše je na termostatu a nejvýše je ventil topení. To znamená, že by jsi je měl vždy otevírat/zavírat v tomto pořadí.
Je důležité mít motor ohřátý na provozní teplotu, aby otevřel termostat. Stejně tak i zvýšit otáčky, když ventil otevíráš, aby byl v systému větší přetlak. To platí i pokud jen doléváš pár deci kapaliny.

_________________
Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE***

Spotřeba CITROEN SAXO
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
josh
Zaslal: pá květen 13, 2016 6:11 pm Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Je to tak, neviem odkial som vzal to nesprávne poradie (niekde som vyčítal, opísal a sám si poriadne neoveril, lebo som to robil len narýchlo...) pred chvílou som sa nato pozeral ešte pred prečítaním tvojej odpovede a videl som ako som zblbol skutočnú výškovú vzostupnosť.

Teraz som najprv otvoril odvzd.ventil na chladiči + dolial vodu až na max, nič z ventilu nevytieklo, tak som zavrel nalievací otvor (aby na mňa nechrstlo von postupne horúcu kvapalinu), naštartoval , pridával ot. na ca 1800-2000 a čakal kým to začalo bublať a vytekať;
Toho najhlasnejšieho zvuku prelievania som sa tak zbavil, no vnútri je stále nejaký vzduch (po ďalšom otvorení rovnakého ventilu išli odtial už len bublinky a potom para).
Takže pri kompletnom 3-odvzdušnení aj otvárať/zatárať ich treba postupne (nie naraz, a postupne zatvárať).
Na ten posledný s ventilom s plastovou "pneu"-čapičkou mám ísť ako, keď kvapalina bude zas horúca? Už vidím ako znova vystrelí von; mám ho len napoly povoliť a čakať čo to spraví?

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky
dyk77
Zaslal: pá květen 13, 2016 10:07 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 24. 05. 2005 Příspěvky: 1511 Bydliště: Most
OK, je dobře že jsi se na to podíval, alespoň se lépe domluvíme. Stejně mi ale přijde, že moc nerozumíš principu odvzdušnění. Zkusím to napsat ještě jednou jinak.

1. Stav za studena - provozní stav ( kapalina v celém okruhu )

Je potřeba si uvědomit, proč expanzní nádoba, která je na nejnižším bodě v systému, nepřeteče a udržuje se v ní hladina mezi ryskami MIN a MAX, a to i tehdy, když vyšroubuješ víčko expanzní nádobky. Logicky by se měla začít plnit kapalinou která by měla přitékat z chladícího okruhu motoru, který je výše než ona sama, ale není tomu tak.
Důvod proč kapalina do nádobky nenatéká je ten, že ji v chladícím systému drží podtlak ( předpoklad je perfektně těsný celý systém ). Podtlak, který drží kapalinu v systému si můžeš představit tak, že natáhneš do trubičky ( brčka ) vodu ze sklenice a nahoře ji ucpeš jazykem. Když takto ucpané brčko vyndáš ze sklenice, bude se v něm voda držet a nevyteče, i když brčko nemá dno, a to díky podtlaku. Když ale uvolníš jazyk na vršku brčka, podtlak zmizí a voda z něj vyteče.
Tady si udělal naposledy chybu. Otevřel jsi víčko expanzní nádoby ( dále jen EN ) a současně odvzdušňovací ventil ( dále jen OV ). Z principu Ti z OV chladiče nevytekla žádná kapalina, protože v tu chvíli se přes OV začal přisávat vzduch, ztratil se v chladiči podtlak a kapalina měla snahu natéci do EN ve které je hladina níže než v chladiči.
Takže pokud chceš jen kapalinu dolít a odvzdušnit systém, v žádném případě neotvírej OV za studena a tuplem ne na vypnutém motoru. Naopak postav auto na rovinu a udělej toto:

a) otevřít EN a dolít kapalinu k rysce MAX
b) uzavřít EN
c) nastartovat a nechat motor ohřát do náběhu ventilátoru.
d) zahřátím motoru se jednak otevře termostat, takže se nikde nebude zadržovat vzduchová bublina a také stoupne v chladicím systému - potažmo v EN tlak. Tlak pak díky nestlačitelnosti kapaliny pomůže vytlačit vzduch přes jakýkoliv otevřený odvzdušňovací ventil. K tomu se doporučuje zvýšit otáčky motoru, aby Ti vodní čerpadlo pomohlo potřebný tlak ještě zvýšit.
Pak teprve za provozní teploty a zvýšených otáček můžeš povolit ( ne zcela vyšroubovat ) OV , při čemž sleduješ zda z něj voda prská ( je v ní vzduch ) , nebo konstantně vytéká ( bez vzduchu ). Ideálně postupně pootevřít/zavřít všechny 3 OV od nejspodnějšího k nejvýše položenému, dokud nebude systém zcela odvzdušněn.
HOTOVO

2. Stav za studena - suchý stav ( kapalina je vypuštěná )

a) naplno otevřít všechny 3 OV
a) otevřít EN a nasadit na ni nástavec ( dostatečně dlouhou flašku, díky které budeš schopný zvýšit hladinu EN nad nejvyšší bod chladícího systému )
b) POMALU dolévat do EN a jejího nástavce kapalinu, dokud nezačne kapalina vytékat z OV chladiče - OV zavřít. Pokračovat v dolévání dokud nezačne kapalina vytékat z OV termostatu - OV zavřít. Pokračovat v dolévání dokud nezačne kapalina vytékat z OV topení - OV zavřít.
c) odsaj z EN kapalinu k rysce MAX
d) pokračuj dle postupu č.1 dle bodu b) c) d)
HOTOVO

_________________
Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE***

Spotřeba CITROEN SAXO
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
josh
Zaslal: so květen 14, 2016 10:33 am Odpovědět s citátem
ECHT SAXOKLUBÁK Založen: 27. 05. 2005 Příspěvky: 259 Bydliště: Slovensko, Bratislava
Vďaka za trpezlivosť a za perfektne detailný návod, ktorý mi vyjasnil aj protichodnosti v doteraz videných postupoch (ide o rozdiely v obidvoch odsekoch 1 a 2).

_________________
Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel)
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky

Zobrazit příspěvky z předchozích:  

Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1
odeslat nové téma

Přejdi na:  

Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
punto_vert.gif (43 byte)


MKPortal M 0.5 ©2003-2004 - All Rights Reserved