|
Autor |
Zpráva |
< Servis ~ Cidlo teploty?? |
phitypaldy |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:42 pm |
|
|
JAPONSKÝ TURISTA
Založen: 04. 06. 2009
Příspěvky: 17
Bydliště: Milotice
|
Celá jednotka je připevněna k tělesu škrtící klapky. V případě, že je klapka uzavřena, vzduch vstupuje do motoru dříve, než by prošel klapkou. V podstatě obchází těleso klapky a dostává se do té části sacího kanálu, která vede přímo k válcům. Volnoběžný ventil byl vynalezen proto, aby motor mohl být zásoben vzduchem i za nepřítomnosti řidiče. Ventil zná pouze dvě polohy: otevřenou a uzavřenou, neexistuje situace, ve které by byl otevřen „napůl“. Řídící jednotka vysílá během jedné vteřiny velký počet pulzů, kterými určuje, zda ventil má být otevřený nebo ne. Tyto pulzy způsobují kmitání plunžeru uvnitř ventilu. Frekvence kmitů je dostatečně vysoká na včasnou úpravu sacího kanálu, proto byste neměli zaznamenat sebemenší změny v otáčkách motoru. Kmit nazýváme pracovní cyklus, jeho hodnota je procentuálním vyjádřením času, po který je ventil otevřen. Tedy pro stálé uzavření ventilu platí hodnota 0%, při stálém otevření říkáme, že je ventil otevřen na 100%. Neexistují jiné hodnoty pracovního cyklu.
Pro použití volnoběžného ventilu existují tři jasné důvody, čtvrtý je prozatím otázkou diskuze:
Spouštění motoru:
* Při startu motor potřebuje volný přísun vzduchu, proto je signálem ŘJ ventil otevřen na 100%.
* Po snížení otáček a stabilizaci provozu motoru musí být zabezpečen přísun vzduchu pro volnoběh.
Volnoběh:
* Procesy platné při volnoběhu je poněkud složitější, než vyplývá z názvu.
* Běh motoru musí být hladký a stabilní.
* Počet otáček při volnoběhu je vyšší při studeném startu.
* Počet otáček při volnoběhu je vyšší pokud se motor přehřívá.
* Vlivem vyšších otáček pracuje vodní čerpadlo rychleji, čímž se zvyšuje průtok chladicí kapaliny v motoru.
* Vyšší otáčky motoru zvyšují i otáčky hlavního větráku, chlazení je tedy účinnější.
* Počet otáček při volnoběhu stoupá se zatížením alternátoru.
* Počet otáček při volnoběhu je také ovlivněn polohou volantu a momentálními nároky posilovače řízení.
Ubírání plynu:
* Při uvolnění plynového pedálu se IAB otevře na 100%, nedojde tím k zhasnutí motortu.
* Poté, co otáčky motoru poklesnou na hodnotu platnou pro volnoběh, IAB se vrací k pracovnímu cyklu (kmitání).
* Při zastavení vozidla je hodnota volnoběžných otáček motoru zcela ovládána volnoběžným ventilem.
Plný plyn:
* Při plném otevření škrticí klapky je ventil otevřen na 100%. Nicméně otázkou zůstává, zda se tak zvýší průtok vzduchu.
* Vzduch do motoru může vtékat dvěma místy: škrticí klapkou a otevřeným ventilem.
* Vzduch přicházející z ventilu pravděpodobně naruší plynulost toku vzduchu z klapky.
* Autor článku se doposud nesetkal se srovnávacím testem na toto téma.
* Existuje MOŽNOST zvýšení průtoku vzduchu, nicméně tento vyšší tok je mnohem proměnlivější a jeho turbulence jsou vyšší.
Zkouška volnoběžného ventilu:
Velmi snadná záležitost. Podobně jako u ostatních problémů, i zde je důležité nejdříve získat servisní kódy z ŘJ. Na základě získaných dat poté proveďte testy a opravy. V případě, že získáte signál ukazující na problém s IAB, nastartuje motor a dosáhněte pracovní teploty. Otáčky nechte zcela v režii volnoběžnému ventilu, nedotýkejte se tedy plynového pedálu ani škrticí klapky. Otevřete kryt motoru a odpojte elektrické napájení ventilu. Pokud se otáčky motoru propadnou nebo pokud motor zhasne, ventil je v pořádku a není třeba jej opravovat. Pokud ke změnám otáček nedojde, bude vhodné ventil odmontovat a prohlédnout.
Může nastat i situace, kdy ventil je vadný a přesto testem projde úspěšně, případně test může být negativní a ventil dokonale funkční. Plunžer a pružina se mohou zanést nečistotami a olejem, čímž se sníží průtok vzduchu a podstatně omezí i funkce ventilu. IAB odmontujte a vyčistěte. Těleso ventilu se skládá ze dvou částí, které nelze koupit odděleně. Je však možné je od sebe oddělit a vyčistit je. Jediným opravdovým důvodem pro výměnu volnoběžného ventilu tedy zůstává situace, kdy je porouchaný solenoid ovládající plunžer. |
|
|
Návrat nahoru |
|
phitypaldy |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:43 pm |
|
|
JAPONSKÝ TURISTA
Založen: 04. 06. 2009
Příspěvky: 17
Bydliště: Milotice
|
Celá jednotka je připevněna k tělesu škrtící klapky. V případě, že je klapka uzavřena, vzduch vstupuje do motoru dříve, než by prošel klapkou. V podstatě obchází těleso klapky a dostává se do té části sacího kanálu, která vede přímo k válcům. Volnoběžný ventil byl vynalezen proto, aby motor mohl být zásoben vzduchem i za nepřítomnosti řidiče. Ventil zná pouze dvě polohy: otevřenou a uzavřenou, neexistuje situace, ve které by byl otevřen „napůl“. Řídící jednotka vysílá během jedné vteřiny velký počet pulzů, kterými určuje, zda ventil má být otevřený nebo ne. Tyto pulzy způsobují kmitání plunžeru uvnitř ventilu. Frekvence kmitů je dostatečně vysoká na včasnou úpravu sacího kanálu, proto byste neměli zaznamenat sebemenší změny v otáčkách motoru. Kmit nazýváme pracovní cyklus, jeho hodnota je procentuálním vyjádřením času, po který je ventil otevřen. Tedy pro stálé uzavření ventilu platí hodnota 0%, při stálém otevření říkáme, že je ventil otevřen na 100%. Neexistují jiné hodnoty pracovního cyklu.
Pro použití volnoběžného ventilu existují tři jasné důvody, čtvrtý je prozatím otázkou diskuze:
Spouštění motoru:
* Při startu motor potřebuje volný přísun vzduchu, proto je signálem ŘJ ventil otevřen na 100%.
* Po snížení otáček a stabilizaci provozu motoru musí být zabezpečen přísun vzduchu pro volnoběh.
Volnoběh:
* Procesy platné při volnoběhu je poněkud složitější, než vyplývá z názvu.
* Běh motoru musí být hladký a stabilní.
* Počet otáček při volnoběhu je vyšší při studeném startu.
* Počet otáček při volnoběhu je vyšší pokud se motor přehřívá.
* Vlivem vyšších otáček pracuje vodní čerpadlo rychleji, čímž se zvyšuje průtok chladicí kapaliny v motoru.
* Vyšší otáčky motoru zvyšují i otáčky hlavního větráku, chlazení je tedy účinnější.
* Počet otáček při volnoběhu stoupá se zatížením alternátoru.
* Počet otáček při volnoběhu je také ovlivněn polohou volantu a momentálními nároky posilovače řízení.
Ubírání plynu:
* Při uvolnění plynového pedálu se IAB otevře na 100%, nedojde tím k zhasnutí motortu.
* Poté, co otáčky motoru poklesnou na hodnotu platnou pro volnoběh, IAB se vrací k pracovnímu cyklu (kmitání).
* Při zastavení vozidla je hodnota volnoběžných otáček motoru zcela ovládána volnoběžným ventilem.
Plný plyn:
* Při plném otevření škrticí klapky je ventil otevřen na 100%. Nicméně otázkou zůstává, zda se tak zvýší průtok vzduchu.
* Vzduch do motoru může vtékat dvěma místy: škrticí klapkou a otevřeným ventilem.
* Vzduch přicházející z ventilu pravděpodobně naruší plynulost toku vzduchu z klapky.
* Autor článku se doposud nesetkal se srovnávacím testem na toto téma.
* Existuje MOŽNOST zvýšení průtoku vzduchu, nicméně tento vyšší tok je mnohem proměnlivější a jeho turbulence jsou vyšší.
Zkouška volnoběžného ventilu:
Velmi snadná záležitost. Podobně jako u ostatních problémů, i zde je důležité nejdříve získat servisní kódy z ŘJ. Na základě získaných dat poté proveďte testy a opravy. V případě, že získáte signál ukazující na problém s IAB, nastartuje motor a dosáhněte pracovní teploty. Otáčky nechte zcela v režii volnoběžnému ventilu, nedotýkejte se tedy plynového pedálu ani škrticí klapky. Otevřete kryt motoru a odpojte elektrické napájení ventilu. Pokud se otáčky motoru propadnou nebo pokud motor zhasne, ventil je v pořádku a není třeba jej opravovat. Pokud ke změnám otáček nedojde, bude vhodné ventil odmontovat a prohlédnout.
Může nastat i situace, kdy ventil je vadný a přesto testem projde úspěšně, případně test může být negativní a ventil dokonale funkční. Plunžer a pružina se mohou zanést nečistotami a olejem, čímž se sníží průtok vzduchu a podstatně omezí i funkce ventilu. IAB odmontujte a vyčistěte. Těleso ventilu se skládá ze dvou částí, které nelze koupit odděleně. Je však možné je od sebe oddělit a vyčistit je. Jediným opravdovým důvodem pro výměnu volnoběžného ventilu tedy zůstává situace, kdy je porouchaný solenoid ovládající plunžer. |
|
|
Návrat nahoru |
|
phitypaldy |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:45 pm |
|
|
JAPONSKÝ TURISTA
Založen: 04. 06. 2009
Příspěvky: 17
Bydliště: Milotice
|
|
Návrat nahoru |
|
kropaczech |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:53 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 17. 05. 2008
Příspěvky: 158
Bydliště: Úvaly u Prahy
|
myslim ze nam tu trochu pletes hlavu, Saxo pokud vim volnobezny ventil nema, protoze ma krokovy motorek. Nektera auta jako napr. Escort maji volnobezny ventil, a nektera auta napr. Saxo, starsi Fiesta maji zase krokovy motorek. Oboji slozi k tomu samemu, proto kdo ma krokovy motorek nebude mit volnobezny ventil a naopak. |
_________________ 1.1i 44KW r.v.2002 |
|
Návrat nahoru |
|
vtsko |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:55 pm |
|
|
FATAL ERROR:MARTANC
Založen: 09. 03. 2008
Příspěvky: 4167
Bydliště: Malacky
|
to je popis,naco to funguje..ze je na volnobech,aby mohol vlastne motor fungovat bez otvorenej skrtiacej klapky.Ale kolisanie otacok s tym moc nesuviisi...napr. u kamosovej civici,sme do klapky spravyli vacsi prietok vzduchu,aby sa vlastne pridali otacky na volnobehu a stale kolisali,boli pri 2tis,ale aj tak kolisali.Jedine co tam bolo dobre pisane,co ma zapricinu kolisanie,ze to zavisi od vsetkeho mozneho,otacanie kolies,teplota atd. |
_________________ Saxik 1.6 16V VTS
r.v. 2002, 125,5ps
vaha prazdneho auta 920kg
http://saxoclub.net/phpbb2/viewtopic.php?t=3547&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
|
Návrat nahoru |
|
kropaczech |
Zaslal: ne červen 07, 2009 6:58 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 17. 05. 2008
Příspěvky: 158
Bydliště: Úvaly u Prahy
|
jasne ze je to popis, to chapu ale k cemu nam to bude kdyz saxo volnbezny ventil prece nema? |
_________________ 1.1i 44KW r.v.2002 |
|
Návrat nahoru |
|
vtsko |
Zaslal: ne červen 07, 2009 7:01 pm |
|
|
FATAL ERROR:MARTANC
Založen: 09. 03. 2008
Příspěvky: 4167
Bydliště: Malacky
|
kropaczech napsal: jasne ze je to popis, to chapu ale k cemu nam to bude kdyz saxo volnbezny ventil prece nema?
to nepatrilo tebe...ale ono je to vlastne jedno,kto ma to,ci ono...princip je rovnaky.A to taky,ze kaslem cely krokac,lebo to nepomoze...aj ked ano,tak iba na chvylku. |
_________________ Saxik 1.6 16V VTS
r.v. 2002, 125,5ps
vaha prazdneho auta 920kg
http://saxoclub.net/phpbb2/viewtopic.php?t=3547&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
|
Návrat nahoru |
|
phitypaldy |
Zaslal: ne červen 07, 2009 7:16 pm |
|
|
JAPONSKÝ TURISTA
Založen: 04. 06. 2009
Příspěvky: 17
Bydliště: Milotice
|
Tak se omlouvam, myslel jsem ze to ma. Na twingu to je tak jsem myslel, ze saxo bude temer stejne co se tyka konstrukce. Francouz jak francouz. a k tomu civicu, to ze tam udelas vetsi diru na pruchod vzduchu to nic neznamena. Dulezite je aby jehla ventylu a dosedaci konus byly ciste. Jakmile je tam bordel tak uz to dela neplechu, protoze je zuzeny prostor na pruchod vzduchu a tim padem mensi objem nasateho vzduchu behem casu, ktery k tomu je urceny. Kdyz jsem to cistil tak jsem se divil kolik bordelu tam bylo. A vycistenim kolisani zmizlo. |
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru
|
|