VIE MI NIEKTO Z PRITOMNYCH MECHANIKOV VYSVETLIT, PRECO SI MYSLI ZE "HUSTEJSIE" OLEJE 10W-40 SU VIAC VHODNEJSIE PRE MOTOR CO MA 200.000KM AKO OLEJE 5W-40 ?? CO JE TA PRICINA? A HLAVNE PRECO SI MYSLITE ZE TAKYTO OLEJ BUDE menej ZRANY MOTOROM?
ja mam totiz k hustote a celemu tomuto cirkusu asi takyto nazor:
1) studeny olej je mnohonasobne hustejsi ako zohriaty olej bez ohladu na to ci sa bavime o oleji 0w-50 alebo 0w-40 alebo 15w-40, proste kazdy z tych olejov ked sa zohreje tak je daleko tekutejsi ako ked je studeny, s tymto snad suhlasi kazdy. Tym ze motor nepracuje, olej postupne stecie do olejovej vane kde proste sedi a nema sa z nej ako stratit = spotreba oleja nastava jedine pri praci motora
2) po nastartovani studeneho motora dochadza velmi rychlo k zohriatiu aj motora aj oleja na prevadzkovu teplotu. Kedze so studenym motorom jazdime neporovnatelne kratsie ako s teplym motorom, miznutie studeneho oleja si dovolim prehlasit za takmer nevyznamne v celom tom deji straty oleja. Motor zohrejem za 5 minut (teraz v lete za minutu, v zime za desat minut) a potom polhodinu jazdim po meste do prace alebo na nakupy atd. A ako sme si hore povedali, studeny olej je daleko hustejsi ako olej teply nech uz ide o akykolvek olej.
3) teply motor : jedine tu prichadza k nejakym podstatnejsim stratam alebo spotrebe oleja. Avsak oleje 5w-40 a 10w-40 a 15w-40 maju rovnake parametre za tepla (preto su xxw-40 !) a prave preto su pri pracovnej teplote rovnako riedke. Dokaz tohoto tvrdenia nizsie v podobe technickych listov dvoch vyrobcov olejov.
Takze, kde a kedy vlastne prichadza k tej spotrebe oleja ked "hustejsi" olej 10w-40 je rovnako riedky [!!!] pri pracovnej teplote ako olej 0w-40 ?? Olej 10w-40 proste NIE JE hustejsi ako olej 0w-40 takze cely ten sprosty argument a premisa postavena na hustote oleja je nezmysel.
Takto to vidim ja. Preco to vidite inak?
==========================================
no a teraz konecne k tomu co som sa napisal:
bojujem proti mechanikovi ktory poradil pouzivat hustejsi olej 10w-40 namiesto 5w-40 do motoru ktory ma 220.000km. Pisem tam totok:
======================================
Otec má tiež Peugeot 406 2,0 HDi 80kW, raz s ním bol v servise na výmenu oleja a tam mu mechanik povedal, že motor už má veľa najazdených kilometrov (220 000), tak mu tam nalial 10W-40. V druhom servise ho však zjazdili, že ten olej tam nemôže byť, vraj to môže poškodiť turbo. Tak tam naliali späť 5W-40. Čo je na tom pravdy s tými kilometrami ?
nic. A velmi dobre si spravil ze si tam vratil 5w-40 olej.
moje auto ma 4x viac kilometrov ako to co si uviedol ty a lejem tam dva roky co ho mam 5w-40 oleje. Nikdy som medzi vymenami nic nedolieval, ani poldeci. Nejako sa mi teraz sprotivili tie oleje a vymyslel som si na zimu ze moj motor si zasluzi lepsie mazanie - vies co tam nalejem?
!!!!! 0w-40 !!!!! samozrejme pri zachovani noriem vyrobcu ktore vyzaduje motor co mam, v mojom pripade teda vw505.01 alebo vw507.00 pretoze mam 1.9tdi 85kW od Folcgagenu z Portugalska.
a nemusis sa bat, nic mi nikde nevytecie. Ja sa nebojim. Ani trochu.
dovod: kazdy olej je hustejsi ked je studeny a teda redsi ked je teply. Normalne, pochopitelne, logicke, nezda sa mi na tom nic cudne. Ked pozries technicke listy vyrobcov, zistis dokonca aj presne miery tejto tekutosti, pre ilustraciu uvadzam napriklad tieto linky:
http://www.mannol.de/legend_de.htm
http://www.mannol.de/elite_de.htm
http://www.mannol.de/dieselturbo_de.htm
http://www.mannol.de/extreme_de.htm
http://www.mannol.de/nano_de.htm
http://www.mannol.de/nanodies_de.htm
http://www.mannol.de/classic_de.htm
http://www.mannol.de/dieselextra_de.htm
http://www.mannol.de/mobe_de.htm
http://www.mannol.de/modi_de.htm
http://www.mannol.de/ssdefender_de.htm
http://www.mannol.de/specialplus_de.htm
http://www.mannol.de/diesel_de.htm
http://www.mannol.de/standard_de.htm
vsimni si ze tie oleje su 0w-40, 5w-40, 10w-40 a dokonca az 15w-40. A teraz si pozri to najpodstatnejsie z hladiska viskozity, citujem jeden z tych olejov:
Viskosität bei 40°C D 445 CSt 94,6
Viskosität bei 100°C D 445 CSt 13,8
Viskosität bei -25°C D 445 CSt 7000
co z toho vidime? ze viskozita (nie je to priamo tekutost, je to cerpatelnost oleja co je sice velmi podobna ale nie identicka velicina) je zhruba 95 jednotiek pri teplote oleja 40 stupnov a 14 jednotiek pri pracovnej teplote 100 stupnov. Cize medzi teplym olejom a olejom na pracovnej teplote je rozdiel skoro SEDEMNASOBKU !!! No a to sa nebavime o -25 stupnovom mraze kedy ten olej takmer vobec netecie
v porovnani s pracovnou teplotou - AKO VIDIS, ROZDIEL JE PRIBLIZNE 500 NASOBNY, SLOVOM PATSTO. DOBRE, CO?
a co najdolezitejsie z toho este vidime? ZE OLEJE 0W-40, 5W-40, 10W-40 A 15W-40 MAJU SKORO UPLNE ROVNAKU VISKOZITU teda nespravne povedzme tekutost KED SU ZOHRIATE NA PRACOVNU TEPLOTU 100 STUPNOV... TATO VISKOZITA JE PRIBLIZNE 14 TYCH "TURBOJEDNOTIEK".
no a teraz to tajomstvo a logika : ked je olej "husty" tak ti urcite vytecie s mensou pravdepodobnostou ako ked je "riedky" ze? To je podla mna zakon logiky. Cize... najviac oleja ti vytecie alebo sa strati v motore ked je na pracovnej teplote teda okolo 100 stupnov. Jasne.
KEDZE OLEJE S VISKOZITOU 0W-40, 5W-40, 10W-40, 20W-40, 800W-40 (okej to som si vymyslel lebo taky nie je) MAJU CERTIFIKACIU "40" ZA TEPLA, SU TIETO OLEJE PRIBLIZNE ROVNAKO VISKOZNE TEDA CERPATELNE TEDA RIEDKE. Toto jasne dokazuju aj technicke listy citovaneho vyrobcu:
olej 0w-40:
http://www.mannol.de/legend_de.htm
Viskosität bei 100°C D 445 CSt 14,1
olej 5w-40:
http://www.mannol.de/elite_de.htm
Viskosität bei 100°C D 445 CSt 13,3
olej 10w-40:
http://www.mannol.de/modi_de.htm
Viskosität bei 100°C D 445 CSt 13,6
olej 15w-40:
http://www.mannol.de/standard_de.htm
Viskosität bei 100°C D 445 CSt 13,8
Co chcem povedat : olej 0w-40 je rovnako riedky ked je teply ako olej 15w-40. Ano, ta odchylka je zhruba 5% ale to je totalne zanedbatelne. Preco? Lebo ked je ten olej studeny tak odchylka je 500nasobok co je 50000% a napriek tomu v tom motore funguje.
A teraz nech mi prosim ta ten supermechanik znalec nejako zdovodni, ze ked ti olej 10w-40 alebo 15w-40 alebo mnejejednokolkow-40 nevytecie, preco by mal vytiect olej 0w-40 KEDZE MAJU ROVNAKU HUSTOTU = RIEDKOST KED SU ZOHRIATE na sto stupnov ?!?!?!?!??!!! Logicky ked ti nevytecu "riedke zohriate", nevytecu ti ani "huste studene" ze ano...
No a na taketo vysvetlenie si velmi rad pockam. Schvalne sa ho to opytaj.
dovod2: moderne turboduchadla miluju mazanie, ved kto by nemiloval ked tocia 150.000 rpm (ano, stopatdesiat tisic otacok za minutu). Novsie turba ako mas ty tocia bez problemu stvrt miliona otacok ZA MINUTU, to je 250.000... nezda sa, co? Mazanie je pre turbo zaklad zivota. Hlavne v zime. A prave na zimu su oleje najnarocnejsie atd, mame uzavrety okruh.
DO AKEHOKOLVEK MODERNEHO AUTA MOZES NALIAT OLEJE 5W-XX A 0W-XX A NIC ZLE SA NESTANE aj ked vyrobca predpisuje 10w-xx oleje. Nic ti nevytecie. Dnesne auta nie su skodovecky 100 ktore jazdili na Madit M6/M6A/M6D a medzi valcom a piestom si dokazal prehodit dvojkorunovu mincu !!
No a ked toto dokaze vysvetlit tvoj mechanik, dostane odo mna Nobelovu cenu a dvesto korun k tomu.
==========================================
Pekne povedané, dík za vysvetlenie. Jeho odôvodnenie bolo také, že pri vyššom počte kilometrov vznikajú v motore vôle. Kvôli tomu tam dal hustejší 10W-40.
==========================================
blbost. Ako sme si jednoznacne ukazali podla udajov vyrobcu, "hustejsi" olej 10w-40 tvojho mechanika je hustejsi len vtedy ked je to NAJMENEJ TREBA!! teda ked je studeny. Ked sa 10w-40 zohreje, JE ROVNAKO HUSTY RESPEKTIVE RIEDKY AKO 0W-40 a toto ten tvoj macher na oleje totalne nevie. Inak povedane, olejom nerozumie ani za to male smradlave hovno.
novy prispevok : mozno ta teraz logicky napadlo ze ked tie oleje maju rovnaku alebo skoro uplne rovnaku viskozitu, preco je teda 10w-40 zly a preco je 5w-40 alebo 0w-40 dobry.
PRETO, LEBO SPOMINANE VISKOZITY SOM RIESIL NA PRACOVNEJ TEPLOTE = KED JE OLEJ ZOHRIATY, MAZU VSETKY TIE OLEJE ROVNAKO DOBRE PRETOZE SU xxW-40 (TA 40TKA HOVORI O VISKOZITE OLEJA ZA TEPLA, vsetci vieme ze cislo pred W hovori o zimnych vlasnostiach pretoze W znamena Winter, cislo za pomlckou hovori o letnych vlastnostiach, proste tak sa oleje znacia).
no a kedy sa motor najviac opotrebuva? V zime. Preco? Lebo ho nakopnes totalne skrehnuty na minus 20 alebo ked len minus desat stupnov. JEDNA Z NAJDOLEZITEJSICH ULOH OLEJA JE ZABEZPECIT MAZANIE PRAVE V TAKYCHTO NAROCNYCH PODMIENKACH, TEDA PREDOVSETKYM V KRUTEJ ZIME.
A tuto podmienku jednoznacne lepsie splnaju oleje 0w-xx ako oleje 10w-xx alebo 15w-xx. Takze prave tam kde to najviac potrebujes lebo motor dostava najviac zabrat = v zime, prave tam oleje 10w-xx nevykonaju to co tvoj motor najviac potrebuje. Nenamazu ho dostatocne rychlo.
vobec nie je podstatne z e som ti uviedol technicke listy jedneho konkretneho vyrobcu olejov, u nas malo znameho (naschval som si nevybral velke u nas bezne zname znacky ako aral, bp, castrol, shell, omv, mobil1 atd). Ver tomu ze ked je nejaky olej firmy XY oznaceny ako 10w-40, tak ma skoro uplne rovnake vlastnosti z hladiska viskozity ako olej firmy AB s oznacenim 10w-40 takisto ako olej firmy CD 10w-40 a EF 10w-40. Nezalezi teda na tom ci si zoberies shell 10w-40, alebo castrol 10w-40 alebo British Petroleum 10w-40 alebo Aral 10w-40, proste tie oleje su 10w-40 tak musia mat skoro uplne uplne rovnake vlastnosti z hladiska viskozity INAK BY NEBOLI 10W-40.
niekde som cital clanok od Shellu ze olej 10w-40 (alebo to bolo 15w-40? bud 10w alebo 15w) zabezpeci mazanie nejakeho motoru za 39 sekund na nejakej urovni pozadovanej vyrobcom toho motoru. Ten isty motor je olejom 0w-40 namazany V ROVNAKEJ MIERE za necele DVE SEKUNDY !!!!!! a zdoraznujem ze toto nehovorim ja, ale toto hovori shell. Len kurna teraz neviem najst ten clanok... a toto je hlavny dovod preco pouzivat 5w-xx alebo 0w-xx oleje.
Proste moderny motor si vyzaduje moderne prostriedky. Vsetky oleje podla normy BMW Longlife 1998 a novsich [teda uz dvanast rokov] su len vo viskozitach 0w-xx, 5w-xx. Ziadny olej nie je 10w-xx alebo 15w-xx a asi sa so mnou nikto nebude hadat ze bmw robi uberspickove motory a ze trosicku vedia co do nich patri. Jasne, motor bmw je nieco ine ako motor peugeot, toto len na ilustraciu ze do bavoraka uz hodne dlhy cas olej 10w-xx nepatri.
no a aby to bolo uplne dokonale, tak som si dal tu robotu a nasiel som ti stranku na ktorej si stiahnes technicke specifikacie shell olejov:
http://www.epc.shell.com/grade.asp?gradeLOBId=1247422&gradeTypeId=1246484
rozdelene podla viskozity lebo o tej diskutujeme.
vybral som si Shell Helix Ultra 0W-40_TDS; technicky list je priamo tu:
http://www.epc.shell.com/documentRetrieve.asp?documentId=51253346
co v tom liste vidime?
Typical Physical Characteristics
Shell Helix Ultra 0W-40
Kinematic viscosity (IP 71) @ 40°C cSt @ 100°C cSt
75.2 ; 13.6
teda shell helix ultra 0w-40 ma 13.6 jednotiek viskozitu pri teplote 100 stupnov, porovnaj si to s tym mannoilom co som linkoval vyssie... to cislo je uplne rovnake.
olej Shell Helix 15W-40 ma technicku specifikaciu tu:
http://www.epc.shell.com/documentRequest.asp?type=TDS&documentId=23003656
co v nej vidime? viskozitu 14.9 pri pracovnej teplote 100 stupnov pre Helix 15w-40 pripadne viskozitu 14.5 pri oleji Helix 20w-40 (u nas totalne neznamy a nepouzivany lebo proste na neho nie je dovod).
to len na ilustraciu ze naozaj tie viskozity musia sediet aj pri rozlicnych vyrobcoch. Proste norma -40 nieco hovori a smitec.
dufam ze som vniesol trochu svetla do tejto "mimoriadne komplikovanej problematiky" ktora je jasna ziakom na zakladnej skole, skoda ze nie nasim spickovym mechanikom. Garantujem ti ze keby si s tymito "vedomostami" ktore som tu teraz prezentoval prisiel do skoro vsetkych autorizovanych servisov akejkolvek znacky a pytal sa ich na skutocnosti ktore som tu vysvetlil, chlapci pohoria ako fakle. Lebo tomu proste nerozumeju.
To ze tieto vedomosti nema nabuchane bezny motorista vlastnik vozidla je uplne v poriadku. Ja ako bezny sofer si proste neviem spravit generalku na motore, atd. Proste to nie je moja uloha lebo existuje tzv. delba prace - kazdy robime to svoje. Je ale obrovska skoda ze tieto veci nevedia ludia ktori by to mali vediet... mechanici ktori nam tie auta opravuju. A to uz vobec nehovorim o pripadoch ktore su dokumentovane aj na tomto fore ze autorizovany servis naleje zakaznikovi do motora PD (pumpa-duese, pumpa-tryska) od Folcgagenu olej ktory tam absolutne nema co robit...
hotova katastrofa. Pritom je to kurrrrrrwa tak jednoduche... a navyse tie motory su tu s nami uz viac ako DESAT ROKOV takze to vsetci mali minimalne devat rokov vediet...
Hroza a des.
jo a aby som nezabudol : 220.000 NIE JE vyssi pocet kilometrov.
nepretekarsky jazdeny motor ktory ma stvrt mega musi mat kompresne tlaky a teda tesnosti/vole take ake mal ked vyliezol z fabriky. Podmienkou je jedine to, aby pouzival olej ktory ma pouzivat (a nie nejake vyplody chorych hlav) a aby tam bolo trochu vody. Pokial ten motor nezavaris nevyvaris, tak mu po stvrt mega nic nie je.
Zober to takto : tebe tiekol olej z motoru? Stracal sa ti? No vidis... tak "preco davat hustejsi ked ten redsi sa nestraca" ??
rypem : toto hore napisane neplati pre 1.2htp, tam je olej extremne tepelne namahany. Hovorim ze motor ktory ma stvrt mega je v pohode a motor je to co ma styri valce alebo viac.
tato tema v ziadnom pripade nemala mat taky nazov aky ma - islo len o uputanie pozornosti. Ako ste iste vytusili z napisaneho, som jednoznacne PROTI pouzivaniu olejov 10w-40 pripadne 10w-xx alebo 15w-xx len kvoli tomu ze nejaky motor ma najazdenych XY kilometrov. To je podla mna nezmysel. Nehovoriac o mazani turba, to je hotova cesta do pekiel.
Takze pani mechanici, preco si myslite ze "hustejsi" olej 10w-40 bude menej spotrebuvany v motore ako olej 0w-40 v tom istom motore? Nech ma ten motor aj 600.000km, PRECO SI TO MYSLITE? A doplnujuca otazka znie : kto z vas meral kompresne tlaky "ojazdeneho" stvrtmilionoveho motoru? Ake boli a ake boli nove tlaky v tom motore? Neverim tomu ze moderny motor ma po 1/4milione kilometrov tlaky 7 / 7 / 7 / 7 co by ukazovalo na vyznamnu vybehanost piestov vo valcoch, polamane kruzky, pripecene ventily a podobne neduhy.