|
Autor |
Zpráva |
< Servis ~ Odvzdušnění |
qaker |
Zaslal: so srpen 24, 2013 2:57 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 07. 10. 2011
Příspěvky: 208
Bydliště: Litvínov
|
V Last shoust jsem četl dotaz, tak odpovím i tady. Třeba to někomu pomůže. Mám ale 1.1 Mk 2, ale snad je to obdobné i u jiných
Bráno zepředu od masky
Čudl na chladiči vpravo nahoře Další je z boku vstupu z chladiče do motoru ( mosazný imbusový nebo torx šroub) a jeden z pohledu zepředu na motor asi 15 cm od matice držáku tlumiče na levé straně na kolínku topení ( černá plastová vroubkovaná matička na šroubování rukou). Nastartuj a nech běhat s otevřeným víčkem. já začal od zadu od tý plastový a pak i tu mostaznou prostě tak dlouho, dokud šel vzduch a ne kapalina a párkrát z opakoval. ta plastová bacha aby ti nevylítla. mě tak utekla půlka kapaliny a málem jsem se opařil. Ten čudl vpravo nahoře na chladiči jsem nepoužil. a dolívej ale nepřelívej. |
|
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: čt květen 12, 2016 2:53 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Mne to v okruhu v poslednej dobe trochu bublalo, chcel som tiež len povoliť ten ventilkový klobúk, samozrejme pri miernych potočeniach najprv nič ani nesyčalo (vzduch) ani netieklo, až v jednom okamihu vyletel a vystrekol aj kvapalinu - a to aj po ca 2-3 minútovej jazde a po ca 6 minútach chladnutia. Takže teraz tam je vzduchu ešte viac.
Keď som len prilieval vodu za studena, tak z toho otvoreného odvzdušňováka nič nevytieklo, ale nádržka už bola cez max. Takže nastudeno nenastalo žiadne odvzdušnenie [Haynes str. 44 ods. 23]. Dá sa teda len doliať voda pre účely odvzdušnenia (aby z neho vytlačila vzduch), alebo zrejme treba absolvovať celý proces ako pri výmene - aj s predlžovacou násadou na plniace hrdlo a mierne zahriatym motorom?
V podstate som si chcel spraviť skúšku ako sa odvzdušňuje, keď zakrátko aj tak potrebujem vymeniť celú náplň. Akurát že aj v haynese je to divne napísané postupnosťou, zhruba takto:
Všetky odvzdušňováky otvorené a zatvárať najnižší postupe zdola nahor a) na chladiči b) na telese termostatu c) na hadici kúrenia
Mne to tiež logicky vychádzalo ako písal qaker, tak som najprv skúsil odvzdušňovať len cez ten prvý plastový.
Pokial ide o druhý, zbadal som že zruční platení servisáci mi v minulosti vymenili ten imbus/torx odvzdušňovák na termostate za obyčajnú 6-hrannú skrutku (také sú tam všetky) takže nemám istotu, ktorý treba povoliť - hodil by som sem prípadne neskôr fotku.
Vyzerá to dosť na sajrajt robotu, pôvodne som si to chcel odskúšať len s výmenou čistej vody na pár dní (aby sa vyplavili usadeniny, nikdy mi to prečistenie pred výmenou nespravili poriadne) a až potom naostro so zmesou G11, ale teraz neviem či má zmysel sa do toho púšťať sám. |
Naposledy upravil josh dne so květen 14, 2016 10:45 am, celkově upraveno 1 krát _________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
Iceman |
Zaslal: pá květen 13, 2016 8:34 am |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 17. 01. 2011
Příspěvky: 321
Bydliště: Košice
|
odvzdusnoval som asi trikrát, vzdy za studena a nikdy nebol problem auto chladi, kuri, nebuble
najvyssi bod je ventil na kureni, najnizsi na chladici.
moj postup: plastova flasa, odrezat spodok, hrdlo obalit paskou aby pekne sadlo na hrdlo nalievacej nadobky na chladici - proste aby to tesnilo. lejes vodu tak aby sa zahltila cela flasa aby to tlacilo vzduch von, je dobre udrziavat hladinu co najvyssie. zaplni sa chladic zacne tiect voda z odvzdusnovaku zavries ho a stale lejes lejes a sledujes hladinu, zacne tiect od termostatu, zavries a stale lejes lejes az zacne tiect aj z ventilu na kureni zavries aj ten.. hotovo takto som to robil stale ked som menil kvapalinu a nikdy som nemal problem. |
_________________ Saxo VTS 16V,
ex - C3 1.6 16V,
Audi A3 Sportback 1.2 TFSI, DSG |
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: pá květen 13, 2016 10:37 am |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Takže si to vybavil len za studena s vypnutým motorom, a postupnosť zatvárania otvorených ventilov si mal od najvyššieho po najnižší (1 chladič/ 2 termostat/ 3 pri kúrení)? To znie ideálne, no asi to vyjde len pri celkovej výmene kvapaliny .
Teraz som chcel na pár dní správne doplniť neplánovane odstreknuté cca 2 deci (zvýšilo sa potom bublanie), ktoré som naspäť síce dolial, ale vzduch von z toho jedného otvoreného najnižšieho ventilu nedostal.
Aby som jazdil bez rizika prehriatia motora, no tým že maximálne idem najviac po meste vzdialenosť 10-15 km, tak to by sa snáď dalo prežiť, asi sa mi to nezavzdušnilo tak nebezpečne, ako keď sa vymieňa celá 6l náplň, hoci je prelievanie dosť počuť. |
_________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
EiFFeL |
Zaslal: pá květen 13, 2016 11:45 am |
|
|
FATAL ERROR:MARTANC
Založen: 09. 12. 2005
Příspěvky: 5780
Bydliště: Vranovská Ves
|
nejlíp to má řešený nafta, ta se vybublá sama bez žadnýho šaškování s odvzdusnovanim... ja to prestavel i na svuj 16v motor...
jinak to ze se ti nedari odvzdusnit muze byt taky tim, ze chladic je po X letech proste zarostlej a voda neprotika tak rychle... |
_________________ ex Saxo 1.5D,
ex Saxo VTS 1.6 16V
ex Berlingo 1.9D
actual Peugeot 106 XSi
actual Peugeot 607 2.2HDi
actual Renault Master 2.5DCi |
|
Návrat nahoru |
|
lazik |
Zaslal: pá květen 13, 2016 11:52 am |
|
|
MELHUBA KLUBU
Založen: 13. 05. 2009
Příspěvky: 689
Bydliště: Ostrava/Brno
|
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: pá květen 13, 2016 1:34 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Chladič som už menil za nový pred 4 rokmi, tak snáď je v poriadku, akurát mierny prúser je že som si ešte do tohto týždňa myslel, že to boli len 3 roky, a odvtedy nebola menená kvapalina, tak či nestihol znútra zas začať hrdzavieť.
Postupnosť zatvárania ventilov je dôležitá? Každý ju píše inak. Zdola, zhora, od kúrenia, od chladiča...
Tiež sa obávam, že mi začne reálne odvzušňovať až pri nejakom zahriatí (motor, kvapalina) tak dúfam že mi nevyletí gejzír horúcej vody z toho ventilu pri kúrení aj tretíraz Tiež si asi musím dať pozor aj na stredný pri povolovaní (neviem odhadnúť kedy ho kto vymenil za skrutku), vraj sa to dokáže urvať. |
_________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
EiFFeL |
Zaslal: pá květen 13, 2016 2:07 pm |
|
|
FATAL ERROR:MARTANC
Založen: 09. 12. 2005
Příspěvky: 5780
Bydliště: Vranovská Ves
|
a pokud ti to takhle tlačí vodu ven - nemáš ruplý těsnění pod hlavou? |
_________________ ex Saxo 1.5D,
ex Saxo VTS 1.6 16V
ex Berlingo 1.9D
actual Peugeot 106 XSi
actual Peugeot 607 2.2HDi
actual Renault Master 2.5DCi |
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: pá květen 13, 2016 2:29 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
Postup s flaškou jak popisuje Iceman jsem tu zveřejňoval už před X lety, a přikláním se k tomuto řešení i dnes. V podstatě jde o princip odvzdušnění, který používá i autorizovaný servis.
Jak zde bylo výše popsáno, ideálně nasadit flašku, která bude převyšovat svým dnem nejvyšší bod chladicího okruhu, otevřít všechny 3 odvzdušňovací ventily ( chladič, termostat, kolínko k topení ) a za studena pomalu dolévat a postupně jak stoupá hladina, ventily uzavírat.
Pak je nutné kapalinu z flašky odsát a upravit v nádobce hladinu na rysku MAX, následně flašku sejmu, nasadím víčko a nechám auto ohřát do naběhnutí ventilátoru. Hlídám hladinu kapaliny, aby nepadla pod MIN. Pak se zvýšenými otáčkami cca 3000rpm , ještě jednou krátce povolím a zase dotáhnu všechny 3 odvzdušňovací ventily, abych se zbavil zbytku vzduchu.
HOTOVO.
|
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: pá květen 13, 2016 3:25 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Tej kompletnej výmene s odvzdušnením, kedy sa po vypustení starej kvapaliny dolieva nová (cez nadstavec) + ako sa postupne uzatvárajú odvzduš. ventily ako-tak rozumiem (až na postupné poradie ich zavierania...). Za tie foto dík, včera som ich vyhladal aj v staršom vlákne.
No keď chcem len dodatočne odvzdušniť náplň, ktorú trocha počuť prelievať (trebárs v tom mojom prípade, keď je náplň stále ešte medzi min a max hodnotou, kedy som dolial len 1,5 - 2 chýbajúcich deci); Vtedy to ide ako odvzdušniť - po miernom zahriatí motora s jedným otvoreným ventilom, a to na chladiči (alebo len stredným, alebo len najnižším)?
Tesnenie pod hlavou by malo byť OK, olej nekvapká ani na zem ani do náplne chladiča, ono to odstreklo kvôli tomu, že som otváral jeden spomínaný odzdušňovák, ktorý "ustrelil" - okruh bol po krátkej jazde natlakovaný a kvapalina horúca, a na prvýraz som netušil, že ten ventil je len tak obyčajne vyriešený, dúfal som že "odvzdušňovací ventil" má pri povolení aj trocha premyslenú funkciu vypustenia pary (+- štýl ventilu na tlakovom hrnci), nielen že sa úplne odmontuje ako od pneumatiky = tu pod tlakom odletí (A: zavretý, B: otvorený, a nič medzi tým). |
_________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: pá květen 13, 2016 5:15 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
Bubliny stoupají nahoru, tak začínám odvzdušňovat odspodu.
Když se podíváš, tak nejníže je ventil na chladiči, výše je na termostatu a nejvýše je ventil topení. To znamená, že by jsi je měl vždy otevírat/zavírat v tomto pořadí.
Je důležité mít motor ohřátý na provozní teplotu, aby otevřel termostat. Stejně tak i zvýšit otáčky, když ventil otevíráš, aby byl v systému větší přetlak. To platí i pokud jen doléváš pár deci kapaliny. |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: pá květen 13, 2016 6:11 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Je to tak, neviem odkial som vzal to nesprávne poradie (niekde som vyčítal, opísal a sám si poriadne neoveril, lebo som to robil len narýchlo...) pred chvílou som sa nato pozeral ešte pred prečítaním tvojej odpovede a videl som ako som zblbol skutočnú výškovú vzostupnosť.
Teraz som najprv otvoril odvzd.ventil na chladiči + dolial vodu až na max, nič z ventilu nevytieklo, tak som zavrel nalievací otvor (aby na mňa nechrstlo von postupne horúcu kvapalinu), naštartoval , pridával ot. na ca 1800-2000 a čakal kým to začalo bublať a vytekať;
Toho najhlasnejšieho zvuku prelievania som sa tak zbavil, no vnútri je stále nejaký vzduch (po ďalšom otvorení rovnakého ventilu išli odtial už len bublinky a potom para).
Takže pri kompletnom 3-odvzdušnení aj otvárať/zatárať ich treba postupne (nie naraz, a postupne zatvárať).
Na ten posledný s ventilom s plastovou "pneu"-čapičkou mám ísť ako, keď kvapalina bude zas horúca? Už vidím ako znova vystrelí von; mám ho len napoly povoliť a čakať čo to spraví? |
_________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: pá květen 13, 2016 10:07 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
OK, je dobře že jsi se na to podíval, alespoň se lépe domluvíme. Stejně mi ale přijde, že moc nerozumíš principu odvzdušnění. Zkusím to napsat ještě jednou jinak.
1. Stav za studena - provozní stav ( kapalina v celém okruhu )
Je potřeba si uvědomit, proč expanzní nádoba, která je na nejnižším bodě v systému, nepřeteče a udržuje se v ní hladina mezi ryskami MIN a MAX, a to i tehdy, když vyšroubuješ víčko expanzní nádobky. Logicky by se měla začít plnit kapalinou která by měla přitékat z chladícího okruhu motoru, který je výše než ona sama, ale není tomu tak.
Důvod proč kapalina do nádobky nenatéká je ten, že ji v chladícím systému drží podtlak ( předpoklad je perfektně těsný celý systém ). Podtlak, který drží kapalinu v systému si můžeš představit tak, že natáhneš do trubičky ( brčka ) vodu ze sklenice a nahoře ji ucpeš jazykem. Když takto ucpané brčko vyndáš ze sklenice, bude se v něm voda držet a nevyteče, i když brčko nemá dno, a to díky podtlaku. Když ale uvolníš jazyk na vršku brčka, podtlak zmizí a voda z něj vyteče.
Tady si udělal naposledy chybu. Otevřel jsi víčko expanzní nádoby ( dále jen EN ) a současně odvzdušňovací ventil ( dále jen OV ). Z principu Ti z OV chladiče nevytekla žádná kapalina, protože v tu chvíli se přes OV začal přisávat vzduch, ztratil se v chladiči podtlak a kapalina měla snahu natéci do EN ve které je hladina níže než v chladiči.
Takže pokud chceš jen kapalinu dolít a odvzdušnit systém, v žádném případě neotvírej OV za studena a tuplem ne na vypnutém motoru. Naopak postav auto na rovinu a udělej toto:
a) otevřít EN a dolít kapalinu k rysce MAX
b) uzavřít EN
c) nastartovat a nechat motor ohřát do náběhu ventilátoru.
d) zahřátím motoru se jednak otevře termostat, takže se nikde nebude zadržovat vzduchová bublina a také stoupne v chladicím systému - potažmo v EN tlak. Tlak pak díky nestlačitelnosti kapaliny pomůže vytlačit vzduch přes jakýkoliv otevřený odvzdušňovací ventil. K tomu se doporučuje zvýšit otáčky motoru, aby Ti vodní čerpadlo pomohlo potřebný tlak ještě zvýšit.
Pak teprve za provozní teploty a zvýšených otáček můžeš povolit ( ne zcela vyšroubovat ) OV , při čemž sleduješ zda z něj voda prská ( je v ní vzduch ) , nebo konstantně vytéká ( bez vzduchu ). Ideálně postupně pootevřít/zavřít všechny 3 OV od nejspodnějšího k nejvýše položenému, dokud nebude systém zcela odvzdušněn.
HOTOVO
2. Stav za studena - suchý stav ( kapalina je vypuštěná )
a) naplno otevřít všechny 3 OV
a) otevřít EN a nasadit na ni nástavec ( dostatečně dlouhou flašku, díky které budeš schopný zvýšit hladinu EN nad nejvyšší bod chladícího systému )
b) POMALU dolévat do EN a jejího nástavce kapalinu, dokud nezačne kapalina vytékat z OV chladiče - OV zavřít. Pokračovat v dolévání dokud nezačne kapalina vytékat z OV termostatu - OV zavřít. Pokračovat v dolévání dokud nezačne kapalina vytékat z OV topení - OV zavřít.
c) odsaj z EN kapalinu k rysce MAX
d) pokračuj dle postupu č.1 dle bodu b) c) d)
HOTOVO |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
josh |
Zaslal: so květen 14, 2016 10:33 am |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 259
Bydliště: Slovensko, Bratislava
|
Vďaka za trpezlivosť a za perfektne detailný návod, ktorý mi vyjasnil aj protichodnosti v doteraz videných postupoch (ide o rozdiely v obidvoch odsekoch 1 a 2). |
_________________ Jozef @ 1.4i SX engine (= PSA motor KFX TU3JP. Normálne max. zrýchlovanie 1.4i má vyzerať takto https://youtu.be/9L0tEJ7Ea1s ; pri pomalšom je niekde zádrhel) |
|
Návrat nahoru |
|
|
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru
|
|