Autor |
Zpráva |
|
gordon SVK |
Zaslal: čt duben 12, 2007 8:48 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
cafko lidi ! mam dotaz idem menit olej a neviem aky tam je bo mam zniceny stitok ze i tak mam dat polo abo syntetyku ? pls heelp!
1,4 VTS rv 2000 popripade ake filtre nech to dam na kompletku
ps:a nema moznost dakto zohnat vrtulu na chladic
gordon333@post.sk |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: čt duben 12, 2007 9:23 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
|
Návrat nahoru |
|
gordon SVK |
Zaslal: pá duben 13, 2007 5:47 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
no lenze problem je ze 5w je syntetyka a 10w polo a ja neviem co tam mam teraz takze to je moj problem ale inak diky
a este new problem otackomer mi ide sekavo proste nejde hladko ale seka |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: so duben 14, 2007 6:45 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
Saxu stačí 10W/40, konec konců doporučuje ho výrobce. 5W/40 můžeš dát taky. Oba oleje jsou stejné akorát, že 5W/40 je při -30°C tekutější než 10W/40 u kterého je -30°C maximální hranice použití na to, aby dokázal v takovém mrazu motor bezpečně namazat. Při těch našich mrazech do -15°C a letos ani to ne, považuji 5W/40 za vyhozené peníze.
Pár citátů:
zajímavé výtržky :
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje.
U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.
Jak ušetřit palivo?
Jak je vidět, znatelnou úsporu paliva lze dosáhnout většinou pouze s oleji se sníženou HTHS viskozitou, tedy se specifikací ACEA A1/B1 nebo A5/B5, které se tak oprávněně nazývají lehkoběžné. Na našem trhu to jsou některé motorové oleje ve viskozitních třídách SAE 5W-30 či long-life II oleje SAE 0W-30 pro vozy VW. Při jejich použití je však nutné pravidelně kontrolovat hladinu oleje v motoru. Nejsou tedy příliš použitelné pro motory, které mají průměrnou až vyšší spotřebu oleje. Protože evropský motorista není příliš zvyklý na pravidelnou kontrolu a doplňování olejové náplně, nejsou lehkoběžné oleje v Evropě příliš populární. Kde nejsou oleje se sníženou HTHS viskozitou přímo předepsány (např. vozy Ford) nebo kde je možnost volby, používají se raději tradiční oleje s normální HTHS viskozitou.
HTHS viskozita má určitý vztah k síle (tloušťce) mazacího filmu. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, a ty pak nejsou dostatečně mazány
Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou charakteristiku (ACEA, VW, MB, GM, Ford atd.), protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz
Pokud uvažujeme evropský trh, pak všechny oleje SAE xW-40 mají hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s
Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje
Viskozitní třídy
Motorové oleje se podle viskozity zařazují do viskozitních tříd podle klasifikace SAE. Část systému klasifikace je uvedena v tabulce. U viskozitní specifikace (např. SAE 10W/40) se rozlišuje tzv. zimní (10W) a letní (40) viskozitní číslo. Zimní viskozitní číslo se určuje pouze podle hodnot nízkoteplotních vlastností CCS viskozity (startovatelnost za nízkých teplot) a mezní čerpatelnosti (viz tabulka) a nemá žádnou souvislost s viskozitou při normální či při provozní teplotě oleje. Některé oleje SAE 0W/30 mohou proto být při normální teplotě viskóznější (hustější) než některé oleje SAE 5W/30, rozhodující je pro ně tzv. HTHS viskozita, o které bude řeč příště. Letní číslo viskozity je určeno viskozitou při 100 °C, tedy přibližně provozní teplotou motorového oleje. Z toho vyplývá, že oleje, např. SAE 15W/40, SAE 10W/40 a SAE 5W/40, mají při provozní teplotě motoru všechny přibližně stejnou viskozitu. Při nízkých teplotách hluboko pod bodem mrazu se však jejich viskozitní vlastnosti velmi liší. Např. oleje SAE 5W/40 umožňují mnohem snadnější starty při zimních mrazech, olej je při velmi nízkých teplotách dostatečně tekutý. Dostane se také mnohem dříve na všechna mazaná místa a při častých studených startech se tak chrání motor proti nadměrnému opotřeben
|
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
gordon SVK |
Zaslal: so duben 14, 2007 8:11 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
diki pekny citat
takze az by nahodou som mal tam teraz 5w(syntu)a dam tam 10w(polo) tak by sa nemalo nic stat?
a k tomu otackomeru nikto nic ??pls |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: so duben 14, 2007 8:14 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
nestane se určitě nic.
Otáčkoměr nevím, ale už se to tu nedávno řešilo |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
gordon SVK |
Zaslal: so duben 14, 2007 8:17 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
dyk77 napsal: nestane se určitě nic.
Otáčkoměr nevím, ale už se to tu nedávno řešilo
no pozeral som ale tusim iba dao ohladom nefunkcnosti pri vymene za hodiny ale ja mam problem ze ma sekavy pohyb a je to dost blbe |
|
|
Návrat nahoru |
|
MaTToS8806 |
Zaslal: so duben 14, 2007 10:42 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 08. 03. 2007
Příspěvky: 234
Bydliště: Bratislava
|
zeby niake cidlo otacok ? skod do servisu taketo problemy sa zle hladaju
a v mojom saxe je 15W-40 aj vzdy bol a jazdi to v pohode |
_________________ SAXO predane 17.03.2008, new car KIA RIO Sporty 1,4 16V full vybava, 97 konikov |
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: ne duben 15, 2007 6:12 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
MaTToS8806 napsal: zeby niake cidlo otacok ? skod do servisu taketo problemy sa zle hladaju
a v mojom saxe je 15W-40 aj vzdy bol a jazdi to v pohode
Já tomu úplně věřím, že se na ten 15W/40 dá dlouho a spokojeně jezdit. Výrobce bude vždycky samozřejmě doporučovat něco na čem vydělá ( viz kupujte jedině TOTAL ) ale myslím, že zase nemůže dělat ze zákazníka blbce a doporučovat to nejdražší, takže udělá kompromis, doporučí 10W/40 i když na 15W se dá s přehledem jezdit taky . Nějaké ohledy na provoz v náročnějších klimatických podmínkách tam budou samozřejmě také zohledněny, ale na naše klimatické podmínky ta viskozita úplně stačí |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
gordon SVK |
Zaslal: po duben 16, 2007 5:18 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
ok dik tak objednam teda 10w40 a uvidim a k tomu ventilatoru (vrtulu) za chladic nikto nic? bo je uz teplo a este stale nemam |
|
|
Návrat nahoru |
|
Lukes.2002 |
Zaslal: po duben 16, 2007 9:55 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 08. 09. 2006
Příspěvky: 1998
Bydliště: Šumperk
|
Hele Dyku....jsi tu takový neoficiální "guru" přes oleje...mám možnost velmi kvalitní olej za velmi nízké peníze ale je to 5w40....nebude to dieselu vadit nebo je to v pohodě...můj motor je ještě nový takže těsní dobře takže by ani za studena nikde utíkat neměl... |
_________________ ex -1.5 D/42kw/2002 ! Modré Saxo spz za oknem "Alibaba"....těžko přehlednout
ex - VTS/1.6 8V/65kw/2000 ! Modré Saxo
ex - Ford Mondeo ST220/3.0 24V/166kw/ zase Modré
Alfa Romeo 159 Sportwagon |
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: po duben 16, 2007 11:52 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
Jako já osobně se přikláním k tomu dávat to na co je ten motor zajetý, ale přechod z 10W/40 na 5W/40 se u motoru s málo najetými Km nijak neprojeví. Jestli máš možnost to sehnat za bábrli , tak to můžeš nalejt. Problém s průsakem a spotřebou oleje by nastal spíše u 5W/30, která je řidší při provozní teplotě, ale 5W/40 i 10W/40 má za provozu úplně stejnou viskozitu, takže se to bude chovat úplně stejně. Jediný co získáš, jsou lehčí starty za studena, ale tam se rozdíl pozná stejně až při hodně nízkých teplotách. |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
Lukes.2002 |
Zaslal: út duben 17, 2007 12:24 am |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 08. 09. 2006
Příspěvky: 1998
Bydliště: Šumperk
|
dyk77 napsal: Jako já osobně se přikláním k tomu dávat to na co je ten motor zajetý, ale přechod z 10W/40 na 5W/40 se u motoru s málo najetými Km nijak neprojeví. Jestli máš možnost to sehnat za bábrli , tak to můžeš nalejt. Problém s průsakem a spotřebou oleje by nastal spíše u 5W/30, která je řidší při provozní teplotě, ale 5W/40 i 10W/40 má za provozu úplně stejnou viskozitu, takže se to bude chovat úplně stejně. Jediný co získáš, jsou lehčí starty za studena, ale tam se rozdíl pozná stejně až při hodně nízkých teplotách.
no mám to za nula tak to tam asi naleju...litr toho Elfu 5w40 stojí přes 400,- tak to asi nebude nic špatného....motor je ještě nový a nikde ani kapka tak to snad vydrží.... |
_________________ ex -1.5 D/42kw/2002 ! Modré Saxo spz za oknem "Alibaba"....těžko přehlednout
ex - VTS/1.6 8V/65kw/2000 ! Modré Saxo
ex - Ford Mondeo ST220/3.0 24V/166kw/ zase Modré
Alfa Romeo 159 Sportwagon |
|
Návrat nahoru |
|
martanc |
Zaslal: út duben 17, 2007 11:40 am |
|
|
FATAL ERROR:MARTANC
Založen: 05. 11. 2006
Příspěvky: 6209
|
Lukes.2002 napsal: Hele Dyku....jsi tu takový neoficiální "guru" přes oleje...mám možnost velmi kvalitní olej za velmi nízké peníze ale je to 5w40....nebude to dieselu vadit nebo je to v pohodě...můj motor je ještě nový takže těsní dobře takže by ani za studena nikde utíkat neměl... presne tak jeho prispeky sou velmi rosahle a poucne hodilo by se to mozna vsechno schrnout a napsat neakej ucelenej clanek Saxo a olej |
_________________ Ex Saxo 1.1, zelené už bohužel není, ale měl jsem ho rád.
Momentálně VTS, sice jen 1.4 ale je to VTS! |
|
Návrat nahoru |
|
gordon SVK |
Zaslal: so duben 21, 2007 11:17 am |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 04. 2007
Příspěvky: 290
Bydliště: BN SVK
|
a este jedna otazoka k tejto teme aky tam mam dat olej.filter?neh to mozem objednat naraz |
|
|
Návrat nahoru |
|
|