|
Autor |
Zpráva |
< Servis ~ nabíjení baterky bez odpojení |
dav |
Zaslal: pá leden 27, 2006 7:25 am |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 03. 2005
Příspěvky: 91
|
Potřeboval bych trochu oživit baterku. Musím ji vyndávat z auta, to znamená odpojit ji od ŘJ? Tím se mi smažou nahraný data. Můžu to nechat zapojeý a jen k tomu připojit nabíječku? Jaký je postup? |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: pá leden 27, 2006 11:41 am |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
Klidně to odpoj a nic se Ti s řídící jednoutkou nestane, to by byla moc chatrná věc, kdyby se s odpojením baterie vygumoval počítač. Po odpojení a opětovném připojení baterie budeš muset pak nastavit akorát hodiny a možná předvolby na svém rádiu. Při nabíjení s baterií v autě odpoj jen kladný tj. + pól, povol všech 6 zátek akumulátoru a klidně tam připoj nabíječku, kapotu nech otevřenou. Pokud bys nechal akumulátor kompletně připojený k elektro instalaci vozu, riskuješ že něco na autě odpálíš vlivem závady která se na nabíječce může objevit. |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
Adler |
Zaslal: pá leden 27, 2006 12:14 pm |
|
|
EX-Saxoclubák
Založen: 22. 02. 2005
Příspěvky: 1173
Bydliště: Kroměříž
|
Jejda tak ja nic neodpojuju zadny plus.... pokud dobijim baterku ... pridelam nabijecku a necham nabijet enem povolim ty zatky........a ktomu odpaleni neceho na aute by meli zamezit pojistky ne ??? |
_________________ Skodylak fmetle, ftédéýčku a na hlínách
ex 1,5VTd //Galerie// |
|
Návrat nahoru |
|
dav |
Zaslal: pá leden 27, 2006 12:44 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 03. 2005
Příspěvky: 91
|
se údaje o způsobu jízdy. V Jak na to píšou, že pak může dojít ke ztrátě vákonu, nepravidelnému volnoběhu, do té doby než si ŘJ zase nahraje styl jízdy, akceleraci a pod a pak to zracuje a pak podle toho bude makat. A toho jsem se chtěl vyhnout JAK TO TEDA JE? |
|
|
Návrat nahoru |
|
SliM |
Zaslal: pá leden 27, 2006 1:46 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 38
Bydliště: Čadca
|
........a ktomu odpaleni neceho na aute by meli zamezit pojistky ne ???
tavná poistka nestihne zareagovať na ktátky napäťový impulz (stačia mikrosekundy) ktorý môže poruchaná nabíjačka vyrobiť (napr. pri samotnom pripájaní nabíjačky na baterku). Ak vstupné obvody elektroniky nie sú navrhnuté tak, aby boli odolné voči krátkodobím prepätiam elektronika sa môže veľmi ľahko odpáliť. Na druhú stranu v el. obvodoch auta môže vznikať kadejaký elektrický "bordel" (napr. od rozdelovača), takže nejaký stupeň odolnosti tu zrejme je.
Ja osobne by som to ale neriskoval.
Čo sa týka dát ECU nutných k samotnému riadeniu motora, tie musí mať predsa ECU uložené v pamäti nezávislej od napájania, odpojenie baterky je predsa bežný úkon pri údržbe.
Momochodom - do ECU sa nahráva štýl jazdy - to čo je ??????
SliM |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: pá leden 27, 2006 11:08 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
No taky jsem ještě neslyšel, že by si ŘJ pamatovala styl jízdy. Někdo někdy povídal akorát to, že se ŘJ přizpůsobuje tankovanému palivu. Nějakej jedinec prej koupil auto v Německu které bylo údajně zvyklé jezdit na kvalitnější benzín a při provozu na český benzín nechtělo jet. Podle mě to je úplná kravina, nebo tam musely sehrát roli ještě nějaké jiné vlivy jako např. Chip Tuning nebo přehrání software který vyhovoval kvůli zvýšení výkonu jen jednomu možnému palivu a na ostatní benzín to nejelo. Nevim nedovedu si to vysvětlit a přijde mi to dost prapodivné.
S těma špičkama při nabíjení to je pravda. Nic takového jako nabíjet a neodpojit alespoň jeden pól baterie bych neriskoval. Je to časovaná bomba. Uvědomte si, že nabíječka má primární napětí střídavé. Může dojít jen k porušení usměrňovače uvnitř nabíječky a rázem máte na výstupu 12V nikoliv stejnosměrných, ale střídavých, které pěkně naperete do celé elektroinstalace. Například každé 6A pojistce na 12V je úplně jedno jestli zkrze ní prochází 6A stejnosměrných nebo střídavých při stejném napětí 12V. A i když je usměrňovač v pořádku každým připojením a odpojením kontaktů vytváříte střídavý proud sami. Vlivem přechodového odporu dojde při manipulaci se svorkami na baterii ke krátkodobým výchylkám napětí, kdy svorka je a není připojená na kontakt akumulátoru. To způsobuje viditelné "prskání" a také to, že chvilku je napětí na 0 a chvilku na 14,5V. Je to stejné jako u střídavého napětí, kdy sinusovka naokamžik dosahuje vrcholové hodnoty a chvilku prochází nulou. Takže ten kdo takhle riskuje, měl by si alespoň nejprve připojit nabíječku na akumulátor a pak jí teprve zapojit do sítě, to platí pro všechny nabíječky i pro mobily.
Příklad z praxe že nabíjet akumulátor připojený do el.instalace vozu je blbost , vypovídají odkouřené hodiny u tátovo auta, který tohle nerespektoval a měl z digitálek kukačky |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
Adler |
Zaslal: so leden 28, 2006 4:13 pm |
|
|
EX-Saxoclubák
Založen: 22. 02. 2005
Příspěvky: 1173
Bydliště: Kroměříž
|
|
Návrat nahoru |
|
Max |
Zaslal: so leden 28, 2006 7:11 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 22. 05. 2005
Příspěvky: 339
Bydliště: Frýdek-Místek
|
Data v řídící jednotce by měly být uložené v paměti EPROM, a ta se, mám pocit, nesmaže odpojením od napětí. Byla by přece blbost nahrávat nová data do ŘJ, když vám např. exne baterka v autě, ne? Jo, a k tomu odpojení aspoň jednoho pólu baterky při nabíjení bych se taky přiklonil. |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: so leden 28, 2006 7:59 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
S propojením startovacími kabely moc zkušeností nemám. Teoreticky pokud správně propojím + a - na obou bateriích a klíček od zapalování mám vypnutej, nehrozí žádné nebezpečí, že by to mohlo nějak negativně ovlivnit elektroinstalaci vozu. Baterie vytvářej samy o sobě dokonalé stejnosměrné napětí bez zvlnění, takže jediné k čemu dojde při jejich propojení je to, že se začnou vyrovnávat jejich hladiny napětí, tzn. méně nabitá baterie si vezme část energie z té více nabité. Je to jako propojit hadičkou dvě nádoby s různými hladinami kapaliny, taky se bude kapalina přelévat do té méně plné z té více přeplněné, dokud se hladiny nevyrovnají. Tady hrozí riziko, že když budeš propojovat svojí novou baterku s někým kdo jí má totálně v čudu, tak to tvému akumulátoru moc nepřidá, nedej bože aby ten dotyčný měl akumulátor tak v koncích, že by došlo k jeho vnitřnímu zkratu a přes kabely by vyzkratoval i ten tvůj.
Podle toho co jsem četl, by mělo být při startu přes kabely nastartováno auto s baterií z které se bude odebírat. Tam dojde zcela jistě k tomu, že se během startování startovaného vozu více zatíží alternátor na nastartovaném autě. Altík je ale jištěný dvěma pojistkami na kladném i záporném pólu zvlášť, takže ke zničení při správném jištění správnými pojistkami by nemělo dojít.
Každopádně každej takovej start je podle mě na pováženou a pokud nejsou kabely nutností a je dost času baterii nabít nabíječkou, zvolil bych raději tuhle cestu.
Ještě je jedna věc která se musí brát v úvahu u startovacích kabelů a tím je jejich průřez=mm2. Nevim teď přesně kdo jaké kabely potřebuje, ale určitě si nekoupím na Diesela 2.0D s velkým akumulátorem kvůli velkým startovacím proudům kabely na motor 1.1i, kde tečou proudy menší a není potřeba tak velký průřez vodiče. Pokud totiž budou při velké zátěži kabely moc slabé, nemusí dojít ani tak k jejich zničení, ale může se stát , že tak velké množství proudu se slabým kabelem vůbec neprotlačí, takže výsledný efekt nebude žádný, protože do startovaného vozidla se nám dostanou jen např. dvě třetiny proudu, který je potřebný pro nastartování a startér nebude mít výkon na to aby s motorem pohnul. Výkon je násobek napětí a proudu P=U x I , takže pokud bude jmenovité napětí 12V a proud místo 150A jen 100A , nebude výsledný výkon 1800W, ale jen 1200W a to musí být už znát. Těch 12V je čistě ideální hodnota, kterou akumulátor při startu nemá, protože s vysokým odběrem proudu z baterie , rapidně klesá její napětí. Startovací proud je pro akumulátor téměř jako zkratový a při zkratech dochází právě k tomu, že proudy jdou prudce nahoru a napětí klesá až na nulu. Z toho je jasný, že ani startér nebude mít při násobku proudu a napětí těch ideálních 1800W, ale mluvil jsem o tom v ideálu jen pro lepší pochopení.
A jak je to s tím průřezem a schopností vést proud? Čím lepší vodič použijete, tím slabší průřez budete potřebovat. Hliník, měď, každý z těchto materálů má dáno, kolik elektronů, tedy proudu je schopen propustit na 1 mm2. Když to bude nějaká hodnota 10A na 1 mm2, tak kabel odborně vodič s průřezem 8 mm2 , bude schopen převést max. 80A. Pozor neplést průřez a průměr. Průřez se počítá "Pí krát er na druhou" je to plocha. |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
dav |
Zaslal: po leden 30, 2006 7:43 am |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 12. 03. 2005
Příspěvky: 91
|
podle JAK NA TO skutečně vymažou. Nevím, na které je to straně, ale je to tak! je tam napsaný, že dojde k vymazání nahraných dat o stylu jízdy a že pak může být horší výkon nebo např. kolísání olonoběhu. Večer na to kouknu a najdu na který je to straně. |
|
|
Návrat nahoru |
|
BX19GTI |
Zaslal: po leden 30, 2006 12:13 pm |
|
|
ECHT SAXOKLUBÁK
Založen: 20. 05. 2005
Příspěvky: 242
Bydliště: Praha
|
Po odpojení baterky se přepne jednotka do (továrního) defaultního nastavení, vymažou se všechny korekce které zde byli. ŘJ si korekce vytváří na základě údajáů z čidel a přizbůsobuje se tak opotřebení motoru. To znamená, že po opětovném připojení a nastartování nemusí motor běžet pravidelně, může kolísat volnoběh a motor chcípat. Po ujetí několika kilometrů se opět nějaké ty korekce od defaultu do jednotky načtou, takže by to už dělat nemělo. To znamená, že když budete měnit nějaké čidlo nebo škrticí klapku vstřikovacího systému tak se doporučuje na 10 minut odpojit baterku. Tohle sme řešili dost dlouho na Bxclubu. Jestli při opětovném připojení baterky mít motor zahřátej nebo studenej. Baterka by se na autě dobíjet neměla, protože by se mohla odpálit třeba lambda sonda. |
_________________ Saxo 1.1 44Kw r.v. 2000, jednobodový vstřikování, co jede a přede. |
|
Návrat nahoru |
|
SliM |
Zaslal: po leden 30, 2006 2:16 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 38
Bydliště: Čadca
|
citace: Hliník, měď, každý z těchto materálů má dáno, kolik elektronů, tedy proudu je schopen propustit na 1 mm2. Když to bude nějaká hodnota 10A na 1 mm2, tak kabel odborně vodič s průřezem 8 mm2 , bude schopen převést max. 80A. Pozor neplést průřez a průměr. Průřez se počítá "Pí krát er na druhou" je to plocha.
Nie je pravda. Maximálna hodnota prúdu ktorú "dokáže vodič prenášať" nie je závislá od jeho prierezu či materiálu z akého je vyrobený. To by z každého vodiča bol prúdový stabilizátor. Materiál vodiča a jeho prierez určujú hodnotu činného odporu
(konktétne el. odpor vodiča = merá vodivosť materiálu x (jeho dĺžka / prierez)).
Z toho plynie, že je jedno či použijem dlhé vodiče veľkého prierezu, alebo krátke vodiče prirezu malého, výsledný odpor je rovnaký.
Prechod prúdu cez tento odpor potom spôsobuje, že sa vodič ohrieva a tu sa stráca spomínaný výkon. Neviem konkrétne čísla, ale spomínaných 800 W sa mi zdá priveľa, to by sa na tom vodiči dala kľudne variť káva. Spomínaná situácia so 1/3 stratou výkonu by nastala, ak by bol odpor štartovacích káblov porovnatelný s odporom štartéra (čo možno aj je). Samozrejme, 8 mm2 je na 125 A skutočne málo, orientačne pre porovnanie - štartovacie káble by mali mať rovnaký prierez ako káble vedúce k baterke v ištalácii auta (pozor, prirez medeného jadra, hrúbka izolácie môže klamať). |
|
|
Návrat nahoru |
|
dyk77 |
Zaslal: po leden 30, 2006 10:00 pm |
|
|
ERROR: RITCHMA VIRUS
Založen: 24. 05. 2005
Příspěvky: 1511
Bydliště: Most
|
[quote="SliM"]citace: Nie je pravda. Maximálna hodnota prúdu ktorú "dokáže vodič prenášať" nie je závislá od jeho prierezu či materiálu z akého je vyrobený.
No tak tohle se musí vysvětlit. Když jsem si přečetl tvůj příspěvek, viděl jsem, že pravada je spíše někde uprostřed. No už jsem asi dlouho ze školy a můj chleba je víc praxe než teorie. Když jsem to psal, nechal jsem se trochu unést tím, že to píšu pro někoho kdo o elektrice moc neví a snažil se to zjednodušit až jsem to zjednodušil moc.
Jak říká tady kolega a má pravdu, odpor vodiče závisí na jeho průřezu a délce, tzn, že čím je vodič slabší a delší, tím je odpor větší. Také se odpor vodiče zvyšuje se vzrůstající teplotou, která narůstá se zvyšujícím se proudem, který protéká vodičem (to můžeme spozorovat na tavné pojistce, pokud se na ní zvýší proud, tak teplota, která ve vodiči vzroste, způsobí přetavení tavného drátku pojistky).
Ovšem zapomeňte na to, že průchodnost proudu není závislá na průřezu a materiálu. Uvedu příklad:
Konduktivita (též měrná elektrická vodivost) je fyzikální veličina, která popisuje schopnost látky dobře vést elektrický proud. Látka, která je dobrým vodičem, má vysokou hodnotu konduktivity, špatně vodící látky mají nízkou hodnotu konduktivity. Konduktivitu lze vypočítat podle vztahu sigma = l x G/S, kde l je délka tělesa (na které je přiložené napětí), S je obsah kolmého průřezu, G je vodivost tělesa. Elektrická vodivost popisuje schopnost dobře vést elektrický proud. Čím větší je vodivost, tím silnější elektrický proud prochází vodičem při stejném napětí. Dobrý vodič má vysokou hodnotu vodivosti, špatný vodič má nízkou hodnotu vodivosti. Myslím, že Elektrická vodivost jakožto převrácená hodnota elektrického odporu, není zanedbatelnou veličinou a jak je vidět figuruje nám tu ve výpočtu Konduktivity (měrné el. vodivosti) i s délkou a v neposlední řadě také s průřezem. Konduktivita při 0°C např. mědi je 56, hliníku 37 a olova 4.8 [MS.m-1].
V praxi se stalo to, že kolega startoval přes poměrně silný měděný vodič (licna), ale starter se nepohnul dokud nezdvojil oba + a - vodiče tak, aby dostal dvojnásobný průřez. Přitom během startování nedocházelo k žádnému ohřívání vodiče (krátkodobé pokusy o nastartování) a vodič nebyl ani tak dlouhý (2.5m) aby vytvářel bůhví jaký odpor, který by způsoboval velké úbytky napětí. Stále vidím problém v tom, že nebylo možné protlačit tolik proudu kolik bylo potřeba. Je to jako mít výkonné čerpadlo, ktré dává velké množství vody pod určitým tlakem a místo silné hadice na něj připojím úzkou hadičku, která také nebude moci propustit tolik vody, kolik je čerpadlo schopné skutečně dát. Jediná možnost jak proud vody zvýšit je dát silnější hadici stejně jako u startovacího kabelu použít silnější vodič aby propustil více elektrického proudu.
Také nevím co je divného na tom, že bych si startovacím kabelem ohřál kafe. Kabely se sice neohřejí hned, ale při dlouhodobějším průchodu proudu např. 150A který při startu kabelem prochází, by za nějakou dobu kablíky svítily jak žárovka. Kabely jsou částečně pddimenzované, protože by jsme jinak musely tahat haluze jak kráva a na to krátkodobé škrtnutí startérem nám průřez stačí jak u startovacích kabelů, tak i u kabelů v elektroinstalaci automobilů, ovšem musí být alespoň tak silné, aby snesly i to škrtnutí. |
_________________ Saxo 1.1i / 44KW ... alu kola RSW Racing ... pneu Continental EcoContact*5 165/65 R14 ... ***MOJE_GALERIE*** Spotřeba CITROEN SAXO |
|
Návrat nahoru |
|
Awex |
Zaslal: po leden 30, 2006 10:23 pm |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 09. 12. 2005
Příspěvky: 82
Bydliště: Prešov a Galanta
|
BX19GTI napsal: To znamená, že když budete měnit nějaké čidlo nebo škrticí klapku vstřikovacího systému tak se doporučuje na 10 minut odpojit baterku. Tohle sme řešili dost dlouho na Bxclubu. Jestli při opětovném připojení baterky mít motor zahřátej nebo studenej.
No a k akemu zaveru ste teda dosli? Radsej odpojit baterku na 10 minut ked je motor zahriaty alebo studeny? |
_________________ Predtym: Citroen Saxo 1,1i - 44kW
Teraz: Citroen C4 1,6i 16V - 80kW |
|
Návrat nahoru |
|
SliM |
Zaslal: út leden 31, 2006 8:50 am |
|
|
SAXOKLUBÁK
Založen: 27. 05. 2005
Příspěvky: 38
Bydliště: Čadca
|
Samozrejme, pravda je uprostred, o danej problematike by sa dala napísať aj celá kniha. Chcel som len aby nevzniklo nedorozumenie a "neelektrikárom" neostalo v hlave, že tenkým káblom môže tiecť len malý prúd, pritom zvládne kľudne kA, nechcel som v žiadnom prípade spochybniť tvoju odbornosť. Je pravda, že nie je ľahké veci vhodne zjednodušiť a vysvetliť (hlavne v elektrike). Ja praktické skúsenosti so štartom cez káble nemám žiadne. Popísaný príklad so zdvojením káblov sa ale tiež nedá zobecniť, ako bolo popísané skôr, "úspešnosť" naštartovania s pomocou káblov a druhej baterky závisí na kodícii oboch batérií (ich vnútornom odpore), teplote, odpore pomocných káblov .... Skutočne v uvedenom príklade stačilo zvojiť káble? |
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 2
Jdi na stránku 1, 2 Další
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru
|
|