punto_vert.gif (43 byte)
Československý Saxo Club (CZ+SK) ~ Zobrazit téma - Nieco malo o olejoch.
 
Autor Zpráva

<  Servis  ~  Nieco malo o olejoch.

lakinooo
Zaslal: út březen 09, 2010 7:04 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 15. 07. 2008 Příspěvky: 1808 Bydliště: Vrútky
Mozno to tu uz bolo, ale urcite to niekomu rozsiri rozhlad...

Skopirovane z ineho fora.... ( Dufam ze autor ma nezmlati...)


Viskozita nemá nič spoločné s kvalitou, výkonom a životnosťou oleja, údaje o viskozite nám podávajú informácie o tom aký je olej tekutý, riedky, hustý pri daných podmienkach. Vo všeobecnosti :
zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.

Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 označujú viskozitu oleja za vysokých teplôt. Čím je číslo vyššie, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení mazania motoru,

SYNTETIKA vs MINERÁL: Neexistuje žiadny plne syntetický motorový olej, v každom je nejaká minerálna zložka. Delenie na minerál, polo a plnú syntetiku je prežitok z minulosti, a dodnes sa používa len kvôli tomu že výrobcovia si cez tieto zaklínadlá robia marketing.
KVALITA vs VISKOZITA
Z minerálnych olejov je možné namiešať akúkoľvek viskozitu čiže aj 5W40, čiže tu absolútne padá mýtus o tom že oleje 15W 40 sú automaticky minerály a 5W40 sú plné syntetiky. Je faktom že mnoho opovrhovaných olejov 15W40 má viac syntetickej zložky ako vychvalovaný 5W40.
Kvalita je daná aditiváciou, a o kvalite nehovorí viskozita ani tvar flašky či známy výrobca, ale špecifikácia (norma). Čiže ak 15W 40, 10W40, 0W40 majú rovnakú normu ACEA A3/B3- majú tieto oleje rovnakú kvalitu, výkon a životnosť, žiadna syntetickosť, nesyntetickoť minerálnosť. My ako spotrebitelia aj tak nezistíme koľko je v oleji syntetickej a koľko minerálnej zložky, Takže zabudnime na syntetickosť a minerálnosť.

KVALITA vs VÝROBCA - treba si uvedomiť že olej sa nedá vyrobiť len niekde na družstve v starom kravíne, čiže aj oleje v hypermarketoch musela vyrobiť nejaká veľká rafinéria, možno na jednej linke spolu s veľaoslavovaným Castrolom. Oleje neznámych značiek sú prebalené oleje, a v žiadnom prípade nemôžme tvrdiť že sa jedná o nejaký šmejd. My ako zákazníci sa nikdy nedozvieme či tento neznámy olej nie je práve ten náš milovaný a olľúbený len v inej flaške, takže kvalitu určujú len špecifikácie ktoré spĺňa, ak ich plní môžme ich do auta použiť hoci pôjde o olej vyrobený na Jupiteri.

KVALITA=ŠPECIFIKÁCIA: Hlavným merítkom kvality u olejov je špecifikácia ( výkonnostná špecifikácia, norma) ktorú spĺňajú. Norma API ( americká norma: pre benzínové motory : zastaralé SA,SB,SC,SD,SE,SG,SH, súčasné SJ,SL,SM) pre dieselové motory: zastaralá: CA,CB,CC,CD,CD2,CE..... súčasná: CF,CF2,CG4,CH4,CI4) Pre naše podmienky je však smerodajná európska norma ACEA ktorej sa treba držať
Normy
A1/B1- štandardný olej pre normálne vým. int.
A2/B2 - štandardný olej pre normálne vým. int.,
A3/B3 Olej pre vysokú zátaž, a long-life intervaly
B4 – možné použitie pre dieselové motory s priamym vstrekovaním,
A5/B5 - ako A3 / B4, ale so zníženou HTHS viskozitou, možno použiť len na výslovný predpis výrobcu.

KVALITA=ALKALICKÁ REZERVA OLEJA: Pri spaľovaní, ktoré je oxidačným procesom vznikajú kyslé a alkalické látky z paliva a spalín. Hlavne pri studených štartoch je časť horúich spalín prefukovaná cez piestne krúžky. V chladnej kľukovej skrini so studeným olejom sa spaliny s kyslými látkami skondenzujú a sú splachované olejom- tým rastie kyslosť oleja (degradácia oleja). Olej plný kyslých a alkalických prvkov prípadne aj sadzí pôsobí korozívne na motor. Olej musí obsahovať aditíva ktoré sú schopné neutralizovať tieto škodlivé látky – alkalická rezerva oleja. Je vyjadrovaná hodnotou TBN – čím je hodnota vyššia tým vydrží olej dlhšie neutralizovať tieto nežiaduce látky. Toto je jedna z mimoriadne dôležitých ukazovateľov kvality oleja nie to či je to Madit, Castrol, Shell, alebo či má peknú flašku alebo či je drahší. Bohužiaľ na flaškách často nie je uvedený koeficient TBN, ktorý musíme hľadať až v technických listoch oleja.
ZMIEŠATEĽNOSŤ OLEJOV- všetky motorové oleje sú navzájom miestiteľné, nikdy sa nič nezrazí, neusadí, môže sa akurát zmeniť viskozita tejto zmesi. Núdzovo je možné zmiešať všetko, nie je to však odporúčané.
Ani zadretie motorov nehrozí, maximálne u starých áut čo jazdili na M6A ktorý nechával usadeniny, tak v tomto prípade môžeme zadrieť použitím moderného oleja, ktorý tieto úsady rozpustí.
ZÁZRAČNÉ PRÍSADY – sú založené na marketingu a polopravdách, väčšinou mazivosť skutočne zvýšia, čiže motor ide pocitovo lepšie a tiššie, lenže reagujú s aditívami v oleji a olej po tejto reakcii už nechráni motor proti korózii, čiže nastáva postupná korózia motora.

Takže žiadna syntetickosť, žiadna 15W40 = minerál, žiadna nekvalita kvôli nižšej cene inej značke, žiadne recyklované oleje, LEN ŠPECIFIKÁCIA spolu S ALKALICKOU REZERVOU a ostatnými ukazovateľmi sú merítkami kvality.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lazik
Zaslal: čt březen 11, 2010 10:57 am Odpovědět s citátem
MELHUBA KLUBU Založen: 13. 05. 2009 Příspěvky: 689 Bydliště: Ostrava/Brno
Parada, zas jsem o neco chytrejsi Smile

_________________
VTS 1.6i 16v rv 98
http://lazarracing.webnode.cz
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovi WWW stránky ICQ
vtsko
Zaslal: čt březen 11, 2010 11:39 am Odpovědět s citátem
FATAL ERROR:MARTANC Založen: 09. 03. 2008 Příspěvky: 4167 Bydliště: Malacky
premazat este Wink


Naposledy upravil vtsko dne pá březen 12, 2010 1:22 am, celkově upraveno 1 krát

_________________
Saxik 1.6 16V VTS
r.v. 2002, 125,5ps
vaha prazdneho auta 920kg
http://saxoclub.net/phpbb2/viewtopic.php?t=3547&postdays=0&postorder=asc&start=0
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
milo1
Zaslal: út únor 08, 2011 8:39 am Odpovědět s citátem
SAXOKLUBÁK Založen: 12. 03. 2009 Příspěvky: 61 Bydliště: https://t.me/pump_upp
lakinooo napsal:

zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.


K tomuto dovolte doplnit: 0w-30ka ,má pri studenom starte viskozitu 40s. Pri izbovej teplote je relativne riedky. Pamätajme, že este aj olej 0W .., 5W .., je husty pri studenom štarte napr. v zime prispiuevaju k skoremu opotrebeni valcov. K 0W... pridávaju vyrobcovia rôzne prímesi aby dosiahli menšiu viskozitu, teda aby olej pri tom studenom štarte sa dostal všade aj do tých najmenších miest a teda čím skor začal mazať.

_________________
https://t.me/pump_upp
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovi WWW stránky AOL Instant Messenger Yahoo Messenger

Zobrazit příspěvky z předchozích:  

Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1
odeslat nové téma

Přejdi na:  

Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
punto_vert.gif (43 byte)


MKPortal M 0.5 ©2003-2004 - All Rights Reserved