punto_vert.gif (43 byte)
Československý Saxo Club (CZ+SK) ~ Zobrazit téma - Interval a kilometráž pro správnou výměnu oleje Saxo 1.0
 
Autor Zpráva

<  Servis  ~  Interval a kilometráž pro správnou výměnu oleje Saxo 1.0

marek1306
Zaslal: út duben 27, 2010 5:51 pm Odpovědět s citátem
SAXOKLUBÁK Založen: 09. 09. 2008 Příspěvky: 142 Bydliště: Olomouc
Při minulé výměně oleje 58tis.km jsem přešel z 15w40 na polosyntetiku 10w40.Ted po 30měsících mám na něj najeto 10tis.km(saxo bylo jako 2.auto málo ježděno)Mám tu polosyntetiku měnit po 10tis.km nebo ne?Četl jsem tu na foru,že 15w40 má životnost v motoru max 12měsíců,ale polosyntetika teda nevím jakou má v motoru životnost?Jináč na 2L oleje 10w40 co mě zbyl jsem koukal a výrobce píše že má v kanystru min.životnost 3roky,ale v motoru?A jaká je na 10w40 kilometráž,15tis.km?
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lakinooo
Zaslal: út duben 27, 2010 6:24 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 15. 07. 2008 Příspěvky: 1808 Bydliště: Vrútky
http://www.saxoclub.net/phpbb2/viewtopic.php?t=6329

A uz prosim neries syntetiku, polosyntetiku a podobne somariny.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martanc
Zaslal: út duben 27, 2010 7:26 pm Odpovědět s citátem
FATAL ERROR:MARTANC Založen: 05. 11. 2006 Příspěvky: 6209
no po dvou a půl roku už bych ho vyměnil dyť už má stejně 10tis najeto

_________________
Ex Saxo 1.1, zelené už bohužel není, ale měl jsem ho rád.
Momentálně VTS, sice jen 1.4 ale je to VTS!
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marek1306
Zaslal: út duben 27, 2010 7:46 pm Odpovědět s citátem
SAXOKLUBÁK Založen: 09. 09. 2008 Příspěvky: 142 Bydliště: Olomouc
Teoreticky by na ten můj olej šlo naject až 20tis. km dle normy A3 a B3 kterou olej splnuje.Ale vzhledm k 30měsícům co už v motoru je,si myslím že je na výměnu z hlediska času.Když i výrobce na kanystru píše že v kanystru má olej MIN. trvanlivost 3roky,tak v motoru bude logicky kratší...někde sem slyšel tuším že polo- a plné syntetiky mají čas výměny max 2 roky...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marek1306
Zaslal: út duben 27, 2010 8:01 pm Odpovědět s citátem
SAXOKLUBÁK Založen: 09. 09. 2008 Příspěvky: 142 Bydliště: Olomouc
Tak potvrzeno,koukal jsem na net a u některých nově vyvinutých motorů jsou to 2 roky,ale pro většinu motorů jen 1 rok!!!

Vliv kvality oleje
V obecném povědomí automobilistů je délka výměnného intervalu oleje většinou 15 tis. km. Mnozí také ví, že při převažujícím provozu v městské aglomeraci je dobré výměnný interval zkrátit. Až sem je všechno v pořádku. Další úvahy motoristů a i některých pracovníků autoservisů však jdou podivnými cestami a do hry se dostává viskozitní třída oleje, syntetická či minerální povaha oleje, a další aspekty. V názorech mnohých lidí je také zajímavý aspekt týkající se výrobce oleje - český olej je většinou podřadný a málo kvalitní, musí se vyměňovat dříve a jakýkoliv zahraniční je lepší. Nevidíte v tom také trochu té naší české malosti?
O kvalitě motorových olejů již byla v tomto seriálu zmínka a tak si jen připomeneme, že o kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace a nic jiného. Ani země výrobce, ani viskozita oleje, ani syntetický či minerální základový olej. A navíc - kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval. Ten určuje výrobce motoru a současně určí minimální přípustnou kvalitu motorového oleje. Vyšší výkonová specifikace neprodlouží výměnný interval oleje. Výměnný interval je dán konstrukcí motoru, např. kvalitou spalování paliva, a ne kvalitou oleje.


Vznětové motory
Mnohdy se mi stává, že analyzuji vyjetý olej z dieselového motoru a ten je ještě naprosto v pořádku, je velmi málo chemicky degradovaný a mohl by být ještě dále provozován. Jediné, co tomu brání, je velké množství sazí v oleji. Saze vznikají spalováním nafty, rozměr jejich částeček je velmi malý, přibližně desetina mikrometru, a na olejovém filtru se nezachytí. Z toho plyne ponaučení, které může např. spediční firmě provozující velkoobjemové dieselové motory v kamionech uspořit nemalé finance. Nepoužívejte zbytečně kvalitnější (a také dražší) oleje, než předepisuje výrobce motoru. Faktory, které u dieselových motorů omezují životnost oleje jsou většinou jinde než v kvalitě oleje. V minulosti omezovala životnost olejů v dieselových motorech, také kvalita nafty, tj. obsah síry v naftě. Tento faktor je však již delší dobu odbouráván stále se zvyšující kvalitou nafty.

Zážehové motory
U benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na samotné kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky jeho vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší chemickou degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového výkonu motorů osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých městských aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a akcelerujeme. Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování. To vše má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z nových motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což snižuje životnost motoru.

Kdy měnit motorový olej
Na životnost oleje v benzinovém či dieselovém motoru a tedy na výměnný interval má vliv opravdu velmi mnoho faktorů a není jednoduché stanovit optimální kilometrový proběh pro určitý automobil. Limit, který doporučuje každá automobilka, je vždy maximální a nemusí vyhovovat zrovna provozu vašeho automobilu. Obecně lze říci to, co už jednou řečeno bylo: dodržujte maximální výměnné intervaly motorového oleje a při častějších jízdách v městském provozu nebo se studeným motorem tyto limity zkraťte přibližně o 20-30 %. Opravdu se to vyplatí. Analyzoval jsem olej z nového moderního motoru po 15 tis. km a myslím, že takových výměn by ten motor nevydržel mnoho. Podobný problém s olejem se pochopitelně neprojeví hned, ale určitě se podepíše na životnosti motoru.
Pro určení optimálního výměnného intervalu oleje lze jen doporučit, abyste si nechali zanalyzovat váš vyjetý motorový olej ve zkušební laboratoři. Na základě naměřených výsledků vám každý zkušený pracovník takové laboratoře může doporučit, zda by jste měl příště výměnný interval zkrátit či zda máte rezervu a můžete využít maximální doporučený interval výměny oleje.
Nakonec ještě dvě věty o době použitelnosti motorového oleje. Vždy a u všech olejů se donedávna udávala doba použitelnosti v motoru jeden rok, nyní některé automobilky pro některé nové motory připouští i dva roky. Někteří motoristé si pletou tuto dobu použitelnosti oleje v motoru s dobou skladovatelnosti oleje v originálních a uzavřených obalech, která se u dnešních motorových olejů udává 4 až 5 roků.

Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Dodatečné přísady do motorových olejů

Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lakinooo
Zaslal: út duben 27, 2010 8:45 pm Odpovědět s citátem
ERROR: RITCHMA VIRUS Založen: 15. 07. 2008 Příspěvky: 1808 Bydliště: Vrútky
marek1306 napsal:
Teoreticky by na ten můj olej šlo naject až 20tis. km

Podla coho????
marek1306 napsal:

někde sem slyšel tuším že polo- a plné syntetiky mají čas výměny max 2 roky...

Sis i to asi neprecital.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
marek1306
Zaslal: út duben 27, 2010 10:04 pm Odpovědět s citátem
SAXOKLUBÁK Založen: 09. 09. 2008 Příspěvky: 142 Bydliště: Olomouc
Píšu čas ne,kilometráž...
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu

Zobrazit příspěvky z předchozích:  

Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1
odeslat nové téma

Přejdi na:  

Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
punto_vert.gif (43 byte)


MKPortal M 0.5 ©2003-2004 - All Rights Reserved