MELHUBA KLUBUZaložen: 18. 12. 2010Příspěvky: 1013Bydliště: Martin - Priekopa, SK
Pre neznalych tak ako ja. Par info o LS. Požicane z www.bxclub.com
Lambda sonda - závady a diagnostika,
výměna za jiné typy.
Většina dnešních systémů řízení vstřikování paliva se neobejde bez čidla obsahu kyslíku ve výfukových
plynech. Většina z vás tuto součástku zná jako Lambda-sondu, jinak se ještě používají názvy
Oxygen-senzor nebo O2-senzor.Jak je patrné z názvu, jeho hlavní činnosti je změřit obsah zůstatkového
kyslíku ve výfukových plynech, tuto informaci převést do elektrického signálu, který je následovně
načítán řídící jednotkou (ECU) motoru. V soudobých benzinových spalovacích motorech se za
optimální (především z ekologických důvodů - pro výkon je lepší mírně obohacená směs, proto automobily
se stejným řízením vstřikování, ale bez LS téměř vždy mají větší výkon) považuje poměr benzin/
vzduch = 1 / 14,7. Funkce Lambda-sondy - zpětná kontrola právě tohoto poměru. Má také jeden
další velký zápor - a to je relativně krátká životnost a velká náchylnost k poškození, přičemž systémy
řízení motoru kalibrované pro LS se bez ní neobejdou, a zatímco u některých systému vstřikování LS
odstranit jde ( např. Motronic ML 4.1, M 1.5, M 2.5, LE-Jetronic, atd), jiné se bez LS neobejdou - např.
M 2.7, M 2.8, Multec-MPI atd...
...ECU získává informace pro určení množství paliva
od různých čidel, které zjistí množství a teplotu
nasátého vzduchu, otáčky motoru, polohu pedálu
plynu a teplotu motoru, podle toho všeho pak ECU
dávkuje benzín - a pak přichází na řadu právě LS
- podle množství kyslíku zjistí kvalitu směsi která
právě shořela, a vyšle ECU signál, podle nějž se
pak směs koriguje...
Nejdůležitějšími podmínkami správné a bezchybné činnosti LS jsou:
1. Naprostá vzduchotěsnost výfukového traktu od hlavy bloku válců až k LS (no, a ještě takových
aspoň 1/4 metru za ní). Při výměně LS vždy namažte závit elektricky vodivým mazivem - abyste ji
pak mohli vyšroubovat, a zároveň aby v závitu byl dobrý elektrický kontakt (jinak nečekejte správnou
funkci LS). V některých případech se ještě používají těsnící podložky - jsou pouze na jedno
použití.
2. Je naprosto nežádoucí aby se na povrch LS dostaly jakékoliv chemické čisticí prostředky, stejně jako
chladicí a brzdová kapalina.
3. Výborný kontakt všech drátů LS v konektorech je samozřejmostí...
4. Nikdy nepoužívat olovnatá paliva...
5. Jednou dosti častou příčinou zničení LS je přehřátí jejího pouzdra. K tomu dochází buď při špatně
nastaveném předstihu zapalování, nebo kvůli příliš obohacené směsi - což zase může mít za příčinu
chybný AFS, čidlo teploty chladicí kap., ucpané vstřikovací trysky atd.
Technicky LS funguje jako přepínač, který vydává napětí vyšší než určité (zpravidla 0,45 V) při nízkém
obsahu kyslíku ve výfukových plynech. Při vysokém obsahu kyslíku pak LS dává napětí nižší než prahové.
Většina Lambda-sond má pracovní napětí od 0,04-0,1V až do 0,7-1V. Dalším velice důležitým
parametrem je rychlost přepínání LS - z praktického hlediska vzato jeden přechod z určitého stavu
napětí do druhého by neměl být delší než 120ms.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru